Botanik Denny zbohatl na ojetinách

  • 17
Ojetá auta v Česku nejvíc nesou australskému botanikovi Anthonymu Jamesi Dennymu. Vynášejí mu dokonce tolik, že jej řadí do úzké skupiny lidí, kteří v zemi dělají miliardový byznys. Dennyho společnost Automobile Group vlastnící síť autobazarů AAA Auto měla loni tržby přesahující šest miliard korun a prodala přes 39 tisíc aut.

Pro srovnání, největší prodejce nových vozů, mladoboleslavská Škoda Auto, prodal bezmála 74 tisíc aut a druhý Renault devět a půl tisíce. Denny dnes kontroluje skoro čtvrtinu trhu s ojetinami a chce expandovat i do okolních zemí.

"Auta jsou moje hobby a velká vášeň snad odjakživa. Takže dělám zkrátka to, co mě baví," říká Denny.

Auta ho vzrušovala už u protinožců
Na obchod se dal Denny ještě v době, kdy studoval, a po absolvování botaniky na jedné z australských univerzit se naplno vrhl do byznysu s ojetými auty a nemovitostmi. Austrálii začátkem devadesátých let vyměnil za stejně slunnou Kalifornii a po dvou letech se vydal do Prahy.

Začínal tam, kde v USA končil: místo firmy, která americké vozy vyvážela do různých zemí na světě, založil v roce 1992 společnost, jež naopak starší vozy made in USA nabízela českým zákazníkům.

"V České republice byla výborná příležitost k podnikání. Přivedl mě sem však i původ mé rodiny. Otec byl totiž Čech, který emigroval do Austrálie v roce 1948. Takže jsem se po revoluci chtěl do České republiky podívat. A nakonec už jsem tady zůstal, protože jsem cítil ve vzduchu velkou příležitost," vzpomíná Anthony Denny.

Ač má po otci českou krev, řeč svého rodiče neovládá a se spolupracovníky i obchodními partnery mluví anglicky.

Na začátku 90. let však byla americká auta drahá a stala se výsadou jen úzkého klubu fandů. A tak Denny svůj záběr rozšířil a koncem roku 1992 založil klasický autobazar.

"Začínali jsme v provizorní kanceláři s jedním zaměstnancem," vzpomíná. Po třech letech přišel zásadní zlom.

Společnost si dala do názvu tři áčka a rozšiřovala počty svých prodejen. Dnes jich má pět a dalších sedm míst, kde se vozy od motoristů vykupují. Každý rok firma zvyšuje počet prodaných aut i tržby.

Ale o ziscích Denny příliš mluvit nechce. "Zaměstnáváme dnes skoro 1300 lidí. Obrat nám znovu stoupne a bude kolem sedmi miliard korun," říká Denny. Expanzi "áček" v poslední době stále hůře konkurují menší bazary a jejich počet nabízených vozů.

Reklama je všude, hlavně se známými tvářemi
Dennyho expanze je jednoznačně založena na masivní reklamní a marketingové podpoře. V loňském roce podle týdeníku Strategie dala společnost Automobile Group na reklamu 135 milionů korun, a zařadila se tak na čtyřicáté místo mezi všemi českými společnostmi.

Již od počátku využívá AAA známých tváří, které tvrdí, jak jsou spokojeni s ojetým vozem, a doporučují ho ke koupi. Reklamu firmě dělala snad každá druhá účastnice soutěže Miss v tuzemsku, ze zpěvaček třeba Iveta Bartošová, nedávný adept závodů formule 1 Tomáš Enge a nyní firmu propaguje i hokejista Jaromír Jágr.

"Tato metoda zjevně funguje. Nevím, zda bohaté celebrity jezdí v ojetých autech, jak často tvrdí, ale když skvělá herečka řekne, že jejich auta jsou dobrá, tak to na spoustu lidí zapůsobí," tvrdí reklamní odborník Jiří Mikeš.

Šéf zastoupení Fordu v Česku Vladimír Vošický dodává: "V ojetých autech úspěch až na výjimky vychází ze dvou věcí. Být schopen nabídnout lidem rychlý odkup a rychle hotovost, aby nemuseli čekat. Proto musí mít firma hodně kapitálu, což je u 'áček' jedním z receptů. A druhá věc je agresivní reklama, aby vám tam ta auta nezůstávala a lidé je kupovali. To se u 'áček' podařilo."

Kromě billboardů u silnic a dálnic a tištěné reklamy je logo AAA jedním z nejčastějších i na dresech českých sportovců. Automobile Group sponzoruje například fotbalovou Spartu a Viktorii Žižkov, v hokeji olomouckou Sigmu, HC Kladno a znovu Spartu nebo mistrovský celek mužské házené z Frýdku-Místku.

Ne všichni zákazníci odjíždějí spokojeni
Tým svých spolupracovníků označuje Anthony Denny za mužstvo plné profesionálů. Ne všichni zákazníci však na zkušenosti s třemi áčky vzpomínají v dobrém.

Horko muselo být Dennymu začátkem loňského roku, kdy diskusi na téma AAA a jejich vztahu k zákazníkům odstartoval týdeník Reflex. Jeho reportér popsal negativní zkušenosti zákazníků firmy.

Zjednodušeně řečeno, firma nedostála v některých případech svým závazkům. Namísto slibované půlroční garance skrytých vad zákazníkům do smluv bazar vkládal ustanovení, podle něhož kupující potvrdil, že na voze nejsou jiné závady než ty uvedené v předávacím protokolu.

Dennyho obhajoba stála na tom, že každý zákazník má právo si smlouvu prostudovat, než ji uzavře, a že všechny reklamace firma provádí v souladu s právem. Faktem však je, že podle Reflexu firma během měsíce odstranila ze smluv sporné ujednání a zákazník už pouze potvrzuje, že neshledal na voze jiné než případně vyjmenované závady.

Dny otevřených dveří místo zarytého mlčení
Kauza však zcela změnila chování Anthonyho Dennyho a jeho firmy k médiím. Majitel "áček" najal někdejšího mluvčího mladoboleslavské automobilky Jiřího Hrabovského a firma začala otevřeně komunikovat.

Hrabovský dokonce začal hovořit o vysokých ziscích, byť přesné číslo nesděluje. Lidé z automobilové branže na téma AAA a jejich solidnost většinou říkají, že se nijak neliší od jiných bazarů.

"Tato branže je prostě hodně tvrdá a je logické, že v ní jsou i nespokojení zákazníci. U 'áček' je větší procento reklamací logickým důsledkem počtu aut, která prodají. Kdyby s nimi lidé měli jen negativní zkušenosti, tak by i přes reklamu nemohli růst, tak jak rostou," míní zástupce jedné z velkých automobilek.

Podobný názor má i šéf českého zastoupení Fordu Vošický. "Část zákazníků je možná nespokojená, ale to procento spokojených určitě převažuje," soudí.

Tajemný muž, který mluví jen o firmě
Sám o sobě Anthony Denny mluvit nechce, jen o autech, podniku, který vlastní, a o dalších podnikatelských záměrech. Prozrazuje jen, že je svobodný a jezdí luxusním mercedesem.

Jeho výsadou nejsou drahé restaurace. Za posezení u jídla pití nejvíce v životě zaplatil v Hongkongu, asi 350 dolarů.

"Myslím, že můj životní standard je tady stejný, jako bych byl v Austrálii. Výjimkou je samozřejmě počasí, australské klima je dost odlišné," říká na otázku, jak se mu žije v Česku.

Rodnou Austrálii mu v tuzemsku připomínají dva klokani v největším pražském autobazaru. Mají svůj výběh. Aby jim nebyla zima, Denny jim zajistil přístřešek s vytápěnou podlahou.

Když však přijde řeč na jeho byznys, odpovědi jsou mnohem rozsáhlejší. "V dohledné do bě plánujeme otevření dalších tří prodejních míst v České republice. Naše plány jdou i za hranice. Další prodejní místa otevřeme na Slovensku, v Polsku a v Belgii," říká.

VIZITKA ANTHONY DENNYHO (41 let)
Auto Mercedes ML55
Nejtěžší obchodní jednání Žádné konkrétní mě nenapadá, myslím si, že náročná jednání k byznysu prostě patří, takže i když nějaká byla, beru je jako samozřejmost.
První milion První milion v přepočtu na české koruny jsem si vydělal, když mi bylo 19 let.
Nejvyšší útrata v restauraci Asi 350 dolarů v restauraci v Hongkongu.

Rodák z australského Sydney Anthony James Denny podniká v tuzemsku od konce roku 1992. Dnes největší síť autobazarů v zemi začal stavět koncem roku 1992 a po třech letech jí do názvu dal tři áčka.