Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejlacinější boty se vozí z Polska za 146 Kč. Českým výrobcům chybějí lidi

  1:00
Tuzemští výrobci bot přešlapují na místě. Trápí je nedostatek lidí. Sektor, který od devadesátých let minulého století drtila levná konkurence z Asie a později globální recese, v poslední době nejvíc doplácí na přebraný trh práce.

Výroba obuvi ve společnosti FARE by zaměstnala dvakrát víc lidí. Nikde nejsou. | foto: MAFRA

Zájem o kvalitní české boty, které jsou zpravidla několikanásobně dražší než asijské importy, je velký, jak potvrzují firmy. Hladový trh však nedokážou nasytit, protože jim chybějí lidé do výroby.

Podle ročenky České obuvnické a ­kožedělné asociace (ČOKA) počet zaměstnanců v oboru předloni narostl o téměř tři sta lidí, ale loni už jen o 38. „Máme kolem sedmdesáti lidí, ale zájem je tak velký, že bychom jich mohli zaměstnat dvakrát víc. Hospodářský výsledek je dobrý, ale v tomto vidím rapidní zhoršení,“ říká Alois Šůstek, zakladatel a ředitel společnosti Fare z Valašských Klobouků.

Firma, která je největším domácím producentem dětské obuvi, personální nouzi částečně řeší investicemi do automatizace výroby. Přesto objem výroby klesl zhruba ze 111 na 90 tisíc párů.

„Výroba se nezvyšuje, protože nejsou lidi. A pokud jsou, tak klesá pracovní morálka. Dnes se na zaměstnance nesmíte ani škaredě podívat,“ dodává Šůstek. Podle něj by se stát neměl bát otevřít pracovní trh zájemcům ze zahraničí, protože na tom celá země vydělá.

Do nepříjemné situace dohnal nedostatek zaměstnanců i jejich rostoucí požadavky výrobce obuvi pro děti do tří let D.P.K. Kvůli nedostatku lidí firma z Březolup na Zlínsku osekala výrobu na minimum, opouští program pro děti a začala s ­dámskou letní obuví.

Společnost zeštíhlila na pět zaměstnanců z ­původních zhruba čtyřiceti. Ještě před dvěma lety vyráběla kolem 30 tisíc párů bot, loni jich bylo jen pět tisíc.

„Víceméně jsme výrobu ukončili. Když kmenoví zaměstnanci viděli, koho jsme nuceni přijímat, abychom se vůbec udrželi, tak začali odcházet,“ líčí jednatel Petr Kubát. Teď firma vyrábí jen objemy, které zvládne. Zájem by přitom podle Kubáta byl. „I my bychom mohli zaměstnat dvakrát více lidí,“ tvrdí.

Výroba a prodej obuvi v Česku.

Společnost Moleda, výrobce legendární značky Prestige, by mohla rovněž vyrábět podstatně víc bot, než v současnosti produkuje. V loňském roce dodala zákazníkům 150 tisíc párů především pracovní obuvi, podle ředitele Jaroslava Navrátila by šlo sehnat zakázky na dvě stě tisíc párů. To však jde proti dlouhodobým cílům pomalejšího růstu v mantinelech 140 až 160 tisíc párů. Firma by navíc musela nasadit další směnu.

Problémy se zaměstnaností však společnost nemá. Vysvětluje to strukturou převážně starších pracovníků, kteří nechtějí měnit práci, ale i výši mzdy, jež se bez vrcholového managementu pohybuje kolem 28 tisíc korun hrubého.

Čtyři páry na rok

Pokud chtějí tuzemští producenti obuvi růst, musí exportovat. Ani v době ekonomické konjunktury se totiž spotřeba bot v přepočtu na obyvatele příliš nezvyšuje. Čech si dnes v průměru koupí čtyři páry bot za rok, před deseti lety mu stačily tři páry.

Zato dovozy loni stouply z 90,6 na 93,5 milionu párů obuvi, takže obuvníci jsou stále pod velkým tlakem levných výrobků ze zahraničí. Synonymem pro levnou botu z textilu nebo nekvalitního PVC nicméně už není Čína, ale Polsko. Za jeden pár bot importovaných ze sousední země obchodníci loni zaplatili v­ průměru 146 korun.

Díky tomu dovoz z Polska vzrostl o 45 procent na přibližně 11 milionů párů. Většina dovozených bot je však tradičně určena k reexportu do dalších zemí.

Nejvíce bot se přesto nadále dováží z Číny. Loni jich do Česka připlulo téměř 39 milionů párů navzdory tomu, že průměrný pár čínských bot podražil o šest korun na 200 Kč.

Českým výrobcům se daří 70 až 80 procent své produkce exportovat, a to zejména do zemí Evropské unie. Poslední čtyři roky jsou nejdůležitějšími obchodními partnery Německo, Rakousko, Maďarsko, Polsko či Slovensko.

Česko bývalo světovou obuvnickou velmocí. V­ roce 1990 se v tuzemsku vyrobilo 70 milionů párů obuvi a sektor zaměstnával třicet tisíc lidí, ale liberalizace trhu přinesla masovou levnou produkci, které většina firem nedokázala konkurovat.

V současnosti je výroba soustředěna do malých rodinných firem, které vsadily často na výrobu dětské obuvi. Útlum s ­rostoucí konkurencí v­90. letech dvacátého století nastal také v koželužnách a dalších dodavatelských odvětvích. Téměř veškeré materiály a polotovary pro výrobu obuvi se dnes musí dovážet.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Stát zapojí taxíky do veřejné dopravy. Poptávkový systém má ušetřit náklady

9. května 2024

Premium Zelená lucerna s nápisem linka by měla do budoucna odlišovat nepravidelnou dopravu ve veřejném...

Omezit zemědělské dotace bude možné i za špatné pracovní podmínky

9. května 2024

Ke stávajícím podmínkám, za kterých je možné dosáhnout na zemědělské dotace, se přidá další. Od...

USA tlačí na prodej TikToku, jinak ho zakážou. Nejsme agenti Číny, hájí se firma

8. května 2024

Zákonodárci mnoha zemí vyjádřili obavy, že TikTok, který vlastní čínská společnost ByteDance, může...

V Česku nenašla vhodného investora, tak si staví lázně v Emirátech

8. května 2024

Česká podnikatelka Helena Neumannová expanduje se svým byznysem založeným na pěstování levandule do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...