Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boule na dálnici D11 mají několik viníků. Na opravu se složí všichni

  10:18aktualizováno  10:18
V případu nově postavené dálnice D11 u Dobřenic, na které se objevily boule na asfaltu, nepochybil nikdo a zároveň všichni najednou. Kolektivní viníci se složí také na nákladné opravy. Silnice bude nejspíš v pořádku až na konci prázdnin.

Oprava dálnice D11 u Hradce Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Na dálnici se kvůli spodní vodě už před dvěma lety objevily nebezpečné boule. Viníka neodhalila ani studie expertů z pražského vysokého technického učení pod vedením Ludvíka Vébra. Finance na rekonstrukci poničené silnice tedy půjdou i z kapes daňových poplatníků.

Škody? Desítky milionů

Na rizikovou spodní vodu upozorňovali již v době plánování dálnice obyvatelé Dobřenic, nikdo je však neposlouchal.

Prameny od prosince 2006, kdy se úsek D11 otevřel, napáchaly škody za desítky milionů korun: zbobtnalo podloží a zdeformovala se silnice, hroutí se svahy, na reklamaci je i most.

"Zúčastnění se na závadách svým způsobem podíleli všichni. Provinili se projektant, zhotovitel (Skanska), svůj podíl měly i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebo stát v rámci územního řízení," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Dohadování o přesném porcování peněz na opravy podle ní budou ještě složitá: "O financování budeme jednat se Skanskou, podílet se ale zřejmě budou i projektanti."

Zdá se, že v případě boulí u Dobřenic bylo všechno špatně. Údiv vyvolává samotná trasa, která vede přesně nad bývalými rybníky. Spodní vodu v hloubce půl metru neodhalil hydrogeologický průzkum, navazovalo stavební povolení, korunu všemu pak nasadila Skanska, když poměrně vydatné prameny zalila betonem. Spoluviníkem jsou však podle Vébra také byrokracie a nedokonalé předpisy.

"Ty si v některých případech i protiřečí, musíte se prokousat dalším množstvím podkladů a dát je do souvislostí," upozornil vedoucí katedry silničních staveb na pražské technice.

Frézy, které u Dobřenic pracovaly už od začátku června, mají hotovo. V obou směrech dálnice zbrousily nejhorší boule a už brzy se tam zabydlí stroje, které dají do pořádku povrch. "Zhotovitel nyní připravuje projekční dokumentaci k samotné opravě. Zaměří se hlavně na odstranění příčin, tedy na odvedení spodní vody," dodala Vápeníková, podle níž se začne zřejmě už na začátku prázdnin.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.