Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Brazilci pijí méně piva, světové jedničce AB InBev razantně klesl zisk

  • 2
Největší světové pivovarnické skupině Anheuser-Busch InBev klesl ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku čistý zisk na 400 milionů dolarů z předloňských 2,29 miliardy dolarů. Za razantním poklesem stojí hlavně prudký pokles prodeje piva v Brazílii, která je pro firmu druhý největší trh.

Srovnatelný očištěný zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) klesl bez zahrnutí vlivu kurzových výkyvů o 3,6 procenta na 5,25 miliardy dolarů. Sedmé čtvrtletí za sebou tak zaostal za očekáváním analytiků, kteří podle agentury Bloomberg v průměru čekali zisk 5,64 miliardy dolarů. Bez zahrnutí Brazílie by se zisk zvýšil o 6,4 procenta.

Tržby se ve čtvrtém čtvrtletí zvýšily o 0,2 procenta na 14,2 miliardy USD (364,2 miliardy Kč).

Pivovar věří, že uspěje v Africe

Pivovar trápí citelný propad kupní síly v Brazílii v důsledku dva roky trvající recese. Vedle poklesu prodeje se tam firmě také zvyšují náklady, a to kvůli poklesu kurzu brazilské měny. Slabší je prodej také v Severní Americe a v Evropě, kde však podniku vzrostl zisk díky prodeji dražších značek.

Pivovar doufá v úspěch v Africe, kde loni díky převzetí SABMilleru získal kontrolu nad rychle rostoucími místními ležáky, jako je Balimi v Tanzanii a Eagle v Ugandě.

AB InbBev současně oznámil, že úspory ze spojení se SABMillerem podle aktualizovaného odhadu dosáhnou 2,8 miliardy dolarů.

AB InBev má více než dvojnásobnou velikost ve srovnání s nejbližším konkurentem, kterým je pivovar Heineken. Na globální produkci piva se podílí téměř čtvrtinou. Mezi jeho značky patří belgická Stella Artois, mexická Corona či americký Budweiser. O používání značky Budweiser nicméně Anheuser-Busch vede již několik let řadu známkoprávních sporů s českým pivovarem Budějovický Budvar.