Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brazilci uvařili pivo Jana Kubiše, na etiketě má ruční granát

  15:30aktualizováno  15:30
Málokomu tolik záleží na tom, jak se povedl nový hollywoodský film o operaci Anthropoid, jako trojici mužů z Curitiby na jihu Brazílie. Vyrábějí totiž ležák se jménem Jan Kubis. Po českém parašutistovi, který zlikvidoval nacistu Heydricha.

Etiketa brazilského piva Jan Kubis | foto: dumcervejaria.com.br

„Lidé nám nechtějí věřit, že je to skutečný hrdina. Domnívají se, že jsme si ho vymysleli,“ říká Murilo Marecki Foltran ve skypovém rozhovoru. „Snad ho ten herec z Padesáti odstínů šedi nezahrál úplně špatně,“ zadoufá nad nevalnou reputací Jamieho Dornana.

Dlouhovlasý čtyřicátník ani dva jeho kamarádi a obchodní partneři nemají český původ, přesto svému minipivovaru, založenému v roce 2010, dali název Dům.

„Nejdříve jsme si vyráběli pivo jen pro nás doma, a to jsme chtěli mít v názvu. Tak jsme hledali v různých jazycích překlad pro portugalské slovo „casa“. Dům se nám zdálo dobře vyslovitelné a úderné. Navíc Česko je v našem oboru velmoc, jak vědí i Brazilci, kteří jsou obeznámeni s kvalitním pivem,“ pochvaluje si marketingový nápad.

První byl John Wayne, pak přišel hrdina Kubiš

Tehdy nevařili podle české receptury. Jejich první produkt byl americký a říkali mu podle hollywoodské hvězdy John Wayne. „Jednou jsme zkusili toto pivo místo horním kvašením udělat spodním pomocí kvasinek užívaných plzeňským Prazdrojem a moc nám to chutnalo,“ líčí Foltran, který kvůli pivu odložil svoji programátorskou kariéru.

Fotogalerie

„Hledali jsme nějakého českého hrdinu. Kamarád, který dobře zná historii 2. světové války, nám navrhl Jana Kubiše, jenž zabil nacistu zodpovědného za vznik koncentračních táborů,“ vzpomíná muž, který byl v Česku jen jednou na několikadenní návštěvě Prahy.

Kromě krásy města ho při jedné toulce v Ječné ulici nadchl Pivovarský dům, se kterým by kvůli shodnému názvu nejraději rozjel spolupráci. „Na ochutnávku jsem jim tam nechal jedno naše petroleum,“ připomíná, že pod tímto jménem vaří stout (černé pivo z praženého ječmene) s čokoládovou příchutí. Svoji produkci, která pozvolna roste, vyrábějí pomocí strojů, o něž se dělí s dalšími šesti spřátelenými podniky.

Jan Kubis, kterého píšou bez háčku, obsahuje 5,3 procenta alkoholu, má chmelovější chuť než běžná česká piva a na etiketě má ruční granát opatřený pěticípou hvězdou. Ta je i na logu firmy v místech, kde máme ve slově dům kroužek. Proč taková revolucionářská symbolika?

„Kubiš bojoval proti velkému režimu. Něco takového děláme i my, když se stavíme s naším pivem proti brazilským kolosům, které svými levnými patoky úplně zničily trh,“ říká s tím, že je potřeba návrat k dobré tradici, kterou jeho vlast ještě před půl stoletím díky masové migraci z Německa, Polska či Holandska měla, ale ztratila.

Královský ležák dostal jméno po českém monarchovi

„Nevědomost Brazilců, co je dobré pivo, je náš největší nepřítel,“ konstatuje s tím, že pro masového zákazníka je produkce minipivovarů příliš drahá i na to, aby ji jen vyzkoušel.

Převrat v pivním (ne)vkusu svých spoluobčanů však zatím jen stěží udělají. Po specializovaných prodejnách po celé republice, ale nejvíce v okolí domovské Curitiby ročně udají 60 tisíc litrů svých tří značek většinou v lahvích 0,35 litru. Jeden takový Jan Kubis vyjde na 16 realů (120 korun), což je v Brazílii uměřená cena.

Ještě dražší je barevně, chmelově i alkoholově vydatnější pivo, kterému říkají královský ležák a jméno mu dali po nejmocnějším českém monarchovi. Na etikách ovšem nestojí žádné Carlos IV., ale hezky po česku Karel IV.

Curitiba, Brazílie

Curitiba, Brazílie

Autoři:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Káva, která navštívila stratosféru: jeden šálek vyjde na tisíc korun

Z kávovaru by neměla káva ani kapat, ani se valit moc silným proudem.

Newyorská kavárna Round K nabízí doslova „nebeskou“ kávu. Zrna, ze kterých se připravuje, musí totiž nejdříve proletět...

Carrefour plánuje zásadní změny, oseká 2400 míst a investuje miliardy

košík, ilustrační foto

Francouzský maloobchodní řetězec Carrefour odhalil v úterý svou vizi pro příští roky. Kromě vytvoření strategických...

Miliardáři vykořisťují chudé, burcuje neziskovka. Setkání elit začíná

V textilní továrně se kromě práce i spí. Třeba i mezi šicími stroji.

Čtyři pětiny bohatství, vytvořeného loni ve světě, skončily u jednoho procenta nejbohatších lidí planety, zatímco...

Najdete na iDNES.cz