Etiketa brazilského piva Jan Kubis | foto: dumcervejaria.com.br

Brazilci uvařili pivo Jana Kubiše, na etiketě má ruční granát

  • 50
Málokomu tolik záleží na tom, jak se povedl nový hollywoodský film o operaci Anthropoid, jako trojici mužů z Curitiby na jihu Brazílie. Vyrábějí totiž ležák se jménem Jan Kubis. Po českém parašutistovi, který zlikvidoval nacistu Heydricha.

„Lidé nám nechtějí věřit, že je to skutečný hrdina. Domnívají se, že jsme si ho vymysleli,“ říká Murilo Marecki Foltran ve skypovém rozhovoru. „Snad ho ten herec z Padesáti odstínů šedi nezahrál úplně špatně,“ zadoufá nad nevalnou reputací Jamieho Dornana.

Dlouhovlasý čtyřicátník ani dva jeho kamarádi a obchodní partneři nemají český původ, přesto svému minipivovaru, založenému v roce 2010, dali název Dům.

„Nejdříve jsme si vyráběli pivo jen pro nás doma, a to jsme chtěli mít v názvu. Tak jsme hledali v různých jazycích překlad pro portugalské slovo „casa“. Dům se nám zdálo dobře vyslovitelné a úderné. Navíc Česko je v našem oboru velmoc, jak vědí i Brazilci, kteří jsou obeznámeni s kvalitním pivem,“ pochvaluje si marketingový nápad.

První byl John Wayne, pak přišel hrdina Kubiš

Tehdy nevařili podle české receptury. Jejich první produkt byl americký a říkali mu podle hollywoodské hvězdy John Wayne. „Jednou jsme zkusili toto pivo místo horním kvašením udělat spodním pomocí kvasinek užívaných plzeňským Prazdrojem a moc nám to chutnalo,“ líčí Foltran, který kvůli pivu odložil svoji programátorskou kariéru.

„Hledali jsme nějakého českého hrdinu. Kamarád, který dobře zná historii 2. světové války, nám navrhl Jana Kubiše, jenž zabil nacistu zodpovědného za vznik koncentračních táborů,“ vzpomíná muž, který byl v Česku jen jednou na několikadenní návštěvě Prahy.

Kromě krásy města ho při jedné toulce v Ječné ulici nadchl Pivovarský dům, se kterým by kvůli shodnému názvu nejraději rozjel spolupráci. „Na ochutnávku jsem jim tam nechal jedno naše petroleum,“ připomíná, že pod tímto jménem vaří stout (černé pivo z praženého ječmene) s čokoládovou příchutí. Svoji produkci, která pozvolna roste, vyrábějí pomocí strojů, o něž se dělí s dalšími šesti spřátelenými podniky.

Jan Kubis, kterého píšou bez háčku, obsahuje 5,3 procenta alkoholu, má chmelovější chuť než běžná česká piva a na etiketě má ruční granát opatřený pěticípou hvězdou. Ta je i na logu firmy v místech, kde máme ve slově dům kroužek. Proč taková revolucionářská symbolika?

„Kubiš bojoval proti velkému režimu. Něco takového děláme i my, když se stavíme s naším pivem proti brazilským kolosům, které svými levnými patoky úplně zničily trh,“ říká s tím, že je potřeba návrat k dobré tradici, kterou jeho vlast ještě před půl stoletím díky masové migraci z Německa, Polska či Holandska měla, ale ztratila.

Královský ležák dostal jméno po českém monarchovi

„Nevědomost Brazilců, co je dobré pivo, je náš největší nepřítel,“ konstatuje s tím, že pro masového zákazníka je produkce minipivovarů příliš drahá i na to, aby ji jen vyzkoušel.

Převrat v pivním (ne)vkusu svých spoluobčanů však zatím jen stěží udělají. Po specializovaných prodejnách po celé republice, ale nejvíce v okolí domovské Curitiby ročně udají 60 tisíc litrů svých tří značek většinou v lahvích 0,35 litru. Jeden takový Jan Kubis vyjde na 16 realů (120 korun), což je v Brazílii uměřená cena.

Ještě dražší je barevně, chmelově i alkoholově vydatnější pivo, kterému říkají královský ležák a jméno mu dali po nejmocnějším českém monarchovi. Na etikách ovšem nestojí žádné Carlos IV., ale hezky po česku Karel IV.

Curitiba, Brazílie

Curitiba, Brazílie

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz