Sedmadvacetiletý Alex Dalley z britského Brightonu vydělává skoro milion liber (přibližně 34,7 milionu korun) na něčem, co bylo ještě nedávno nemyslitelné - na pánském make-upu a kosmetice.
Léta bral tajně tajně šminky nejdřív své matce, poté i přítelkyni. Nakonec v roce 2011 využil díry na trhu a se svým strýcem Stuartem Dalleym založil firmu MMUK, která se zaměřuje na pánskou kosmetiku.
Dalley za 1 100 liber (38 100 korun) koupil starou ukončenou řadu make-upu značky Calvin Klein a uzpůsobil ji pro muže. Už po roce dosáhl obrat firmy 62 tisíc liber (zhruba 2 150 000 korun).
„Dost jsme si dali záležet na balení. Chtěli jsme vytvořit něco výrazného, neutrálního a mužného, abychom nákup mužskému zákazníkovi ulehčili,“ cituje Dalleyho britský Daily Mail.
Rozdíl mezi make-upem určeným mužům a ženám je podle něj ale v daleko víc věcech než jen krabičce, v níž se prodává. „Pokud jde o složení, chceme, aby výsledný efekt byl matný a vyhýbáme se ingrediencím na bázi oleje,“ vysvětluje.
Značka MMUK loni dosáhla obratu 750 tisíc liber (zhruba 26 milionů korun). Nejlépe se prodává pleťový korektor, bezbarvá řasenka a barevný pudr podobný očním stínům pro ženy na maskování míst, kde chybí vousy. Nerovnoměrný růst vousů muže zřejmě trápí - den po uvedení na trh si tohoto výrobku objednali o 150 kusů víc, než bylo na skladě.
Ačkoli je kosmetika pro muže čím dál populárnější, mnoho z nich si stále na nákup vlastního make-upu netroufá. „Mnoho našich zákazníků si nechává doručovat výrobky pod falešnými ženskými jmény nebo v nenápadném balení,“ říká Dalley.
Zákazníci se jej také často ptají na radu, co vybrat. „Spousta mužů zápasí s výběrem správného odstínu make-upu pro svou pleť. Nechtějí utratit 40 liber (přibližně 1 400 korun), aby pak zjistili, že produkt neodpovídá barvě jejich kůže. Zákazníci nám tedy mohou poslat fotku a my jim s výběrem odstínu poradíme,“ konstatuje. Podnikatele kontaktují i matky, které chtějí poradit, co jejich synům nejlépe zakryje akné.
Stigma ve společnosti je ale podle Dalleyho stále silné a je třeba do propagace mužské kosmetiky zapojit víc známých lidí. „Vliv celebrit opravdu pomáhá,“ podotýká.
Nechceme zženštilé muže, tvrdí bloger
Jeden z pokusů smazat genderové stereotypy udělal 24letý módní bloger Jake Jamie Ward z Birminghamu, který na podporu mužů používajících make-up založil hashtag #makeupisgenderless (make-up nezná rozdíl mezi pohlavími, pozn. red.). Kampaň zapojila celebrity jako Katie Price, Amanda Holden, Kylie Minogue nebo Charlotte Tilbury.
Iniciativa blogera známého jako The Beauty Boy oslovila více než 11 tisíc uživatelů YouTube. „Cílem kampaně není, aby každý muž používal make-up. Chci jen zastavit genderové stereotypy, aby ti muži, kteří chtějí, mohli nosit make-up, aniž by se jim někdo smál nebo si je dobíral,“ vysvětluje Ward.
„Moje publikum se shoduje na tom, že chtějí používat make-up přirozeně a funkčně, ne kvůli dekoraci,“ tvrdí. „Nechtějí změnit to, jak vypadají, chtějí prostě jen vylepšit nebo zakrýt místa na své pleti, která jim ubírají na sebedůvěře,“ doplnil. „Nechceme zženštilé muže, je to jen o tom udělat co nejlepší verzi sebe samého,“ uzavřel.