Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

  16:50aktualizováno  16:50
V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u samoobslužných pokladen čekat na prodavačku, která ověří jejich věk. Začne se totiž zkoušet systém, který ho pomocí kamery zjistí sám.

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z fotografie | foto: Yoti

Systém ve spolupráci se startupem Yoti vytváří společnost NCR, která dodává pokladny mimo jiné supermarketům Tesco a Marks & Spencer.

Firma Yoti sdělila britskému listu The Telegraph, že jejich technologie bude do konce roku nainstalována v obchodech dvou ze čtyř největších supermarketů ve Spojeném království. 

Těmi jsou Tesco, Sainsbury’s, Morrisons a Asda. Protože však řetězec Sainsbury’s účast na testu oficiálně odmítl, adepty tedy zůstávají tři ze zmíněných firem. Konkrétní společnosti, které budou technologii testovat, ale prozatím médiím nejsou známy.

Systém má urychlit nákupy

Podle společnosti Yoti tvoří kontrola věku zákazníků až polovinu případů, kdy k samoobslužným pokladnám musí přijít prodavač. Pokladny vybavené novým systémem by tak měly usnadnit zaměstnancům obchodů práci. Zároveň by také měly zkrátit čas, který lidé nakupováním stráví.

Poté, co zákazník načte čárový kód alkoholického nápoje nebo cigaret, vyzve ho pokladna, aby prokázal svůj věk. To může udělat buď pomocí kamery přímo na pokladně, nebo přes mobilní aplikaci.

Systém nepotřebuje dopředu znát věk či identitu zákazníků. Měla by mu stačit jen jedna fotografie. Ta se po vyhodnocení věku zákazníka sama smaže.

Pokud systém určí věk kupujícího špatně, může zákazník pomocí QR kódu na obrazovce pokladny přejít do mobilní aplikace, ve které pomocí pasu nebo identifikační karty prokáže svůj věk a vyfotí si tzv. selfie. Kromě povolení nákupu tak systém pravděpodobně sbírá dodatečná data.

Podobnou technologii již dříve začaly na svých benzinových stanicích využívat supermarkety Tesco. Podle toho, jaký je věkový průměr zákazníků, mění reklamy na obrazovkách rozmístěných po celé stanici.

Kontrola věku podle fotografie v praxi:

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Facebook si údajně objednal nenávistné články, měl tak odvádět pozornost

Ilustrační snímek

Sociální síť Facebook si podle deníku The New York Times najala PR firmu, která měla za úkol pomocí článků na internetu...

V Rohlíku opět zasahovala policie, odvedla si sedm lidí

Ilustrační snímek

Cizinecká policie ve středu provedla další razii ve skladu českého e-shopu Rohlík.cz. Podle informací iDNES.cz se...

Rozděl a panuj. Amazon se rozroste do metropolí na východě USA

Ilustrační snímek

Technologický gigant Amazon v úterý oznámil umístění svého nového sídla. Po více než roce rozhodování vybral variantu...

Najdete na iDNES.cz