Britské podniky se od začátku letošního roku musejí přizpůsobovat novým obchodním podmínkám. Některé firmy se dostaly do potíží kvůli novým celním prohlášením a zdravotním certifikátům, píše agentura Reuters.
„Považuji za velmi frustrující a nepříjemné, že se ministři rozhodli nenaslouchat zástupcům odvětví a odborníkům,“ řekl šéf RHA Richard Burnett listu The Observer.
Vývozci si především stěžují na zdlouhavé vyplňování formulářů a velké zdržování, které způsobuje nedostatek celníků. Ačkoliv totiž britský premiér Boris Johnson při dokončení brexitové dohody oznámil, že vývozci nebudou čelit žádným překážkám, experti z dopravního odvětví se shodují, že zhruba 10 tisíc zaměstnanců, kteří nyní kontroly provádějí, nestačí. Aby šlo vše rychle, požadují počet celníků navýšit až pětkrát.
Místo Velké Británie malá Anglie? Hrozí nám zhroucení, míní expremiér Brown |
Vláda nicméně tvrdí, že je s odvětvím nákladní dopravy ve spojení. „Díky tvrdé práci dopravců a obchodníků při přípravě na změny jsou zatím problémy na hranicích minimální a nákladní doprava se v současnosti nachází blízko běžných úrovní, a to navzdory pandemii covidu-19,“ uvádí vládní prohlášení.
Podle vlády byla nákladní doprava v lednových dnech na 95 až 100 procenty běžného provozu a Brexit export mezi Velkou Británií a dalšími evropskými zeměmi nijak neohrožuje. Zároveň však připouští, že mnoho kamionů cestovalo naprázdno.
S daty britského Svazu silniční a nákladní dopravy však nesouhlasí. „Víme, že existují určité problémy, ale na jejich řešení už pracujeme. Uváděná nízká čísla exportu ale rozhodně nesouhlasí,“ uvedl mluvčí Úřadu vlády pro The Guardian.