Realizace dohody by podle Byerse "byla proti veřejnému zájmu", protože by vedla v Británii k vyšším cenám piva a faktickému duopolu s největším domácím výrobcem piva, společností Scottish & Newcastle.
"Je to pro Interbrew kopanec do zubů. Trh takové tvrdé rozhodnutí nečekal," řekl k tomu agentuře Reuters jeden bruselský analytik.
Podle pozorovatelů jde dosud o jedno z nejpřísnějších britských rozhodnutí na poli hospodářské soutěže. Interbrew získala spolu s pivovarnickou divizí Bass i její součást - Pražské pivovary.
Z těch chtěl Bass udělat klíčového hráče na trhu s pivem v ČR. Koupí dlouhodobě ztrátových Pražských pivovarů s vlajkovou značkou Staropramen získala Interbrew na českém trhu piva podíl třinácti procent.
Co s bude dál
Belgičané v reakci na zprávu zatím pouze uvedli, že rozhodnutí britských úřadů vyhodnocují. Interbrew se měla po koupi pivovarů Bass stát druhým největším výrobcem piva na světě a největším v Evropě.
Za předního zájemce o pivovary Bass jsou nyní považováni dánský Carlsberg a britská investiční společnost Hicks Muse Tate & Furst, kteří se o Bass loni rovněž ucházeli.
Firma Carlsberg- Tetley, která je britskou divizí Carlsbergu, uvedla že má o pivovary Bass nadále zájem, avšak za adekvátní cenu kolem 1,5 miliardy liber. Možnost vstoupit do hry o pivovary Bass naznačil i další evropský gigant Heineken.
Podle vlády nebude Interbrew a mít velké potíže s nalezením kupce pro nuceně prodávané pivovary, protože "řada zahraničních pivovarů" je považuje za atraktivní nástroj pro vstup na klíčový britský trh.
Někteří analytici však mají za to, že Interbrew bude mít z celé transakce vysokou ztrátu, kterou jedna firma odhadla na více než 700 milinů dolarů.
Bass zůstává v klidu
Akcie společnosti Bass na zprávu nijak nereagovaly, i když rozhodnutí vystavilo nejistotě pětiletý kontrakt s Interbrew o dodávkách piva do tří tisíc restaurací Bass.
Společnost prodala pivovary, aby se mohla soustředit na výnosnější podnikání na poli hotelových služeb a volného času.