Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

British Airways válčí o Londýn

  11:28
Když bylo Michaele Drahoňovské dvacet let a nastoupila do svého prvního opravdového zaměstnání u British Airways, letenka byla luxusním zbožím. Do Londýna se létalo pětkrát týdně za patnáct tisíc korun, firma měla honosné sídlo v centru a kdo s ní chtěl letět, musel přinést tvrdé valuty.

Drahoňovská se od té doby vypracovala na šéfku české pobočky British Airways a osobně si prožila celou revoluci, kterou letecká doprava mezitím prošla. Ve svých třiatřiceti letech bilancuje, co si jako mladá šéfová počne se svou další kariérou.

"Kdyby mi bylo 28, rvala bych se o další postup," říká jedna z nejvýše postavených žen v domácím leteckém byznysu.

"Ale třicítka je pro ženskou magická hranice. Možná je čas se trochu zklidnit a rozmyslet, co dál," říká Drahoňovská.

Začínala jako modelka
Její oficiální životopis začíná na svět byznysu poněkud nezvykle: půlroční praxí modelky pro pražský obchodní dům Kotva.

"Už jsem si několikrát říkala, že to musím vyhodit," říká Drahoňovská a směje se, když vzpomíná, jak po revoluci s Petrem Kotvaldem a skupinou dívek objížděla republiku a předváděla šaty třeba před plnou sportovní halou ve Vítkovicích.

"Stačilo umět chodit a drbat," směje se manažerka s odstupem třinácti let.

Lákala ji práce u prestižní společnosti
Štěstí a osobní šarm Drahoňovské pomohly i na prvním postu, kdy se dostala na místo asistentky v malé zahraniční firmě, aniž pořádně mluvila anglicky.

"Asi jsem se tehdy šéfovi taky trochu líbila," vzpomíná na divoké porevoluční časy. Po dalším půlroce nastoupila k British Airways, firmě, kterou si prý už v mládí vyhlédla jako jednu z prestižních společností reprezentujících bohatý a vyspělý Západ.

K rychlé kariéře jí pomohlo i to, že přeskočila vysokou školu a dala přednost praxi.

Studovat se jí nechtělo
"Teď mi to do určité míry chybí, ale tehdy jsem si řekla, že studovat marxismus-leninismus nemám zapotřebí," říká Drahoňovská. Začít s prací hned ve dvaceti byla proti kolegyním a spolužačkám spíše konkurenční výhoda.

"Holky, kterým je dnes třicet, šly nejdřív na vysokou, pak na mateřskou a teď jsou teprve na začátku,"  prohlašuje rozvedená dáma, která je (s výjimkou přítele a psa) zcela bez závazků.

Místo univerzity a rodiny Drahoňovská stoupala ve firemní hierarchii. Po čase dostala na starosti marketing, pak přibrala Slovensko a po sedmi letech dostala možnost jít řídit pobočku do Bulharska.

"Stýská se mi po bulharském jídle, ale jinak jsem se tam naučila vážit si rodné hroudy," říká ke své zahraniční zkušenosti.

K postupu v Praze byla zahraniční praxe ve firmě nutná. V jednu dobu Drahoňovská uvažovala také o kariéře v Kazachstánu, ale tato možnost nevyšla - jak dnes říká, naštěstí.

V British Airways se však krátce poté začaly bortit ledy, firma budovala globální kulturu a pro řízení již zaběhlé pobočky v Praze bylo možné angažovat i někoho jiného než rodilého Brita.

Praha - Londýn: přituhuje
Dnes má šéfka české a slovenské pobočky British Airways tvrdší podmínky, než bývalí šéfové, kteří ji před třinácti lety přijímali. Do Londýna se létá z Prahy vůbec nejčastěji, týdně jde o 124 letů. Díky velkému zájmu britských turistů se na linku z Londýna do Prahy vrhly nově vznikající levné letecké společnosti a cena je desetkrát nižší, než když Drahoňovská u letadel začínala.

Lidé z oboru proto připouštějí, že šéfka českého zastoupení British Airways (závislého na spojích do domovského Londýna) má v dnešní době dost práce.

"Neznám trasu, kde by byla větší konkurence," říká Miroslav Kůla, prezident společnosti Travel Service, která od listopadu nabízí let na svých SmartWings do Londýna a zpět za 1980 korun bez letištních poplatků.

British Airways nyní do Londýna a zpět létají za 2990 korun bez poplatků a sázejí na image spolehlivé společnosti, což však ne vždy funguje.

"Ukazuje se, že v letecké dopravě se zákazníci řídí hlavně cenou. Je to s podivem, když společnosti vlastně svěřují svůj život," říká Drahoňovská.

I její pobočka však hlásí růst prodeje, i když v prostředí globální krize letecké dopravy jen za cenu těžkých obětí.

"Letos jsem svým lidem poprvé po čtyřech letech mohla mírně zvýšit plat," uvádí Drahoňovská. Kvůli celosvětové krizi a tlaku na úspory se její tým snížil na polovinu a pobočka se musela přestěhovat mimo centrum.

Nová generace to má těžší
Třicátníkům, kteří dnes obsazují významné manažerské posty, hrála do karet podle Drahoňovské příznivá doba.

"Dnes to mají mladí těžší. Posty jsou rozdané, všichni musí mít vysokou školu, umět dva jazyky a mít za sebou rok v Americe."

Sama však řeší dilema, zda mladým dravcům sama neuvolní prostor a nezkusí dohnat to, co zatím bylo na druhé koleji.

"Jít na mateřskou znamená, že musíte být do tří až šesti měsíců zpátky, jinak kariéra skončila," říká Drahoňovská s tím, že v třiatřiceti už je čas rozhodnout se.

Mladá šéfka české kanceláře British Airways Michaela Drahoňovská musí bojovat s tvrdou konkurencí. (29. září 2004)

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...