Kritiku za nelichotivou reklamu před pár dny sklidil řetězec Tesco. Britům se musel omluvit.

Kritiku za nelichotivou reklamu před pár dny sklidil řetězec Tesco. Britům se musel omluvit.

Britové se hněvají, z médií musela zmizet už druhá „zrzavá“ reklama

  • 43
Zatímco reklamy s ­nešikovnými blondýnkami v Česku nikomu zřejmě nevadí a vyhrávají reklamní ceny, v Británii jsou na barvu vlasů citliví. Reklamy se zrzavými lidmi tam jsou zakazované jako neetické. Jen několik dní poté, co se za nelichotivou reklamu musel rusovlasým Britům omlouvat řetězec Tesco, čelí za stejnou věc kritice i televizní stanice Living TV.

"Jak poznáš zrzka ve tmě? Vzhled nebo charakter – kdo vyhraje?" píše se v inzerátu na seznamovací show stanice Living TV z rodiny Virgin Media.

Právě tato kampaň je posledním případem, který zrzavým Britům řádně hnul se žlučí. A tamní regulační orgán sledující etickou nezávadnost reklamních kampaní, Advertising Standards Authority (ASA), dal ryšavým Britům za pravdu.

"Myslíme si, že slogan nebude vnímám v nadsázce, naopak si myslíme, že by mohl vést k újmě na lidech s rezavými vlasy," stojí ve zprávě ASA. Podle reklamní rady kampaň naznačuje, že zrzaví lidé jsou méně atraktivní, proto reklamu zakázala.

Zrzci z Teska zmizeli

Rozhodnutí přišlo jen několik dní poté, co se za podobný prohřešek musel rusovlasým Britům omlouvat řetězec Tesco. Ten se v předvánoční kampani pro změnu "opřel" do ryšavých dětí. "Santa má rád všechny děti, dokonce i ty rudovlasé," stojí uvnitř papírového přání, kde na obrázku sedí "zrzek" na koleně Santy Clause. - více čtěte zde

"Je to jasná diskriminace. Já i­mojí přátelé to považujeme za nechutné. Nic vtipného na tom nevidím," stěžovala si v britském tisku zrzka Davinia Phillips, matka tří rudovlasých dětí. Tesco se proto raději omluvilo a vánoční karty během několika dní stáhlo.

"Myslím, že v Česku bychom tak citliví a příkří v zákazu nebyli. Když nyní vidím složení rady a její názory, myslím si spíš, že by převládl cit pro nadsázku a humor," říká k ­tomu Vladislav Šťastný, výkonný ředitel Rady pro reklamu. Podle něj si u nás ani blondýnky, které jsou častým terčem reklam, nikdy u Rady nestěžovaly. "Jde ale o kulturu každého národa. Zřejmě jsou v Británii k tomu citlivější," dodává Šťastný.