Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové stopli reklamu na actimel, nápoj nic zvláštního nepřináší

  10:10aktualizováno  10:10
Pomůžete svým dětem, když jim denně budete dávat lahvičku actimelu od firmy Danone? Reklama, která běží v Británii, to podsouvá. Otázku "Pít, či nepít actimel?" si položil i úřad ASA, který ve Spojeném království dbá na pravdivost reklam. A došel k názoru, že je to šumafuk.
Je to zdravé? To musí firmy pracně dokazovat. Ilustrační foto

Je to zdravé? To musí firmy pracně dokazovat. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Reklamu na zdravý jogurt proto zakázal, napsal ve středu list Daily Telegraph.

Výrobek je dobře známý a hojně inzerovaný i v Česku.

Co strážcům reklam tak vadilo? Vždyť v televizním šotu lahvička s jogurtem tak roztomile skáče přes švihadlo! Navíc do rytmu veselého švitoření školáků hrajících si na hřišti. "Děti actimel milují. A on jim prospívá. Actimel. Je vědecky prokázáno, že pomáhá zvyšovat obranyschopnost vašich dětí," říká hlas starostlivého "tatínka". Na obrazovce se objeví razítko, které má evokovat dojem, že to je fakt ověřené.

Actimel je pouhý jogurt

Strážci britských reklam si však nechali předložit všech 24 vědeckých studií, které podle firmy Danone dokazují, že je pro školáky pití jogurtu dobré. A došli k názoru, že výsledky jsou sice doložené sympatickými lidmi v bílých pláštích, ale až tak průkazné nejsou. Proto vyslali Britům jasný vzkaz: Od actimelu žádné zázraky nečekejte. Je to jen jogurt.

Mezi "důkazy“, které měly miliony Britů přesvědčit, aby actimel kupovali (a oni jej kupovali hojně), byly dvě studie provedené v dětských centrech v USA a Rusku. Děti byly rozdělené do skupin, které pily jogurt, a jiných, které jej nepily. Děti, co měly actimel na jídelníčku, navíc dvojnásobnou než denní doporučenou dávku, netrpěly prokazatelně menšími problémy se zažíváním. Byly na tom podobně jako ty, které výrobek od Danone nepily.

Stejně nepřesvědčivé, podle BBC, byly i studie, které zkoumaly vliv pití actimelu u dětí s astmatem nebo u těch, jež mají chronickou rýmou či průjmy.

Komise ASA neuznala ani studie, které experti oslovení Danone prováděli v Indii. Lahvičky s jogurtem dostávaly děti v tamních nemocnicích, které trpí silnými průjmy nebo užívají léky na nemoci zažívacího traktu. Z těchto výsledků, podle Daily Telegraphu, však nelze vyčíst nic, co by souviselo s trávicími trakty zdravých britských školáků.

Danone své "zázračné" studie hájí

"Je to pro nás velké zklamání,“ citoval mluvčího britské pobočky Danone Daily Telegraph. "Naše tvrzení jsou důkladně prověřená a založená na řadě důkazů,“ komentoval rozhodnutí ASA. Studie podle mluvčího prováděli lidé, které uznává mezinárodní vědecká veřejnost. Tito experti mají podle Danone "bohaté zkušenosti s klinickými testy, s probiotickou pediatrií i imunologií“.

Útěchou pro Danone může být fakt, že inspektoři z ASA se už setkali s horšími reklamními kejklemi. "Výsledky Danone nebyly až tak špatné, když to srovnám s jinými, které jsme už měli čest vidět. Na druhou stranu nebyly tak dobré, aby prokázaly to, co tvrdily,“ uvedl Guy Parker z ASA pro BBC.

Podobný zákaz v létě stihl i proslulého výrobce čajů Tetley se 170letou tradicí. ASA dala za pravdu těm, kteří kritizovali šot, v němž žena dává přednost čaji před běháním na čerstvém vzduchu. Tehdy si Telegraph výrobce čaje Tetley vychutnal: Nemá co předstírat, že tenhle nápoj je zdravější než obyčejná voda.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

Karel Gott
KOMENTÁŘ: Proč hvězdy berou tolik? Gott měl talent ale i dávku štěstí

Miliardově rekordní přestup fotbalisty Neymara či astronomické výdělky hvězd boxerského ringu oživily otázku: Proč špičkoví sportovci a zpěváci berou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Omáčková mánie. Američanka vyměnila jeden balíček Sečuánu za auto

Pár desítek sáčků limitované edice Sečuánské omáčky, které se prodávaly v několika vybraných restauracích fastfoodového řetězce McDonald’s v USA, vzbudilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.