Díky malému čtverečku se čtečkou prstů na kartě budou moct nadlimitní bezkontaktní platby nad 30 liber (894 Kč) v testovacím kole provádět zhruba dvě stovky Britů. Testování biometrické technologie je zatím v začátcích a další kroky se budou odvíjet od výsledků tohoto testování, informovala banka NatWest.
Novinku by mohli ocenit hlavně zákazníci, kteří mají problém si zapamatovat PIN ke své kartě. Někteří z nich ho tak nosí například napsaný na papírku, který v tom nejhorším případě uloží vedle karty do peněženky. Technologie tak ochrání ty nejzranitelnější zákazníky, předvídá list Independent.
Ověření totožnosti hlasem nepřelstí imitátor ani počítač, říká expert |
NatWest na projektu úzce spolupracuje s firmou Gemalto zaměřující se na digitální bezpečnost, i karetními společnostmi Visa a Mastercard.
„Chceme bankovnictví zjednodušit využitím nejnovějších technologií. Biometrické karty se čtečkou prstu jsou jednou z mnoha technologií, které zkoušíme,“ řekl David Crawford, manažer oddělení pro snadné platby v NatWest.
Podle britského šéfa firmy Gemalto Howarda Berga má použití otisku prstu místo kódu PIN mnoho výhod, mezi ty hlavní patří větší bezpečnost a komfort. „Majitel karty zaplatí rychle a snadno jen jedním dotykem a nemusí se už starat, jestli překročil limit pro bezkontaktní platbu,“ uvedl.
Biometrické platební karty podle serveru Finextra.com testuje také například skupina Société Génerale, která v Česku vlastní Komerční banku.
České banky na mobilní vlně
V roce 2017, kdy společnost Mastercard tuto technologii představila, o jejím zavedením většina tuzemských bank neuvažovala kvůli náročnosti a nákladnosti celého procesu. Tento stav trvá. Zatím si vystačí s placením mobilním telefonem, kde se otisk prstu také používá.
„Jsme zatím na počátku analýz této novinky, k zákazníkům se proto v nejbližší době spíše nedostane,“ uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. „Platební zážitek s touto kartou je ale velice obdobný již fungujícímu řešení mobilních plateb (Apple Pay, Google Pay),“ doplnil.
Ani Česká spořitelna tyto karty zavádět zatím neplánuje. „Jejich implementace by se nejspíše neobešla bez speciálních poplatků pro klienty,“ vysvětlil mluvčí banky Filip Hrubý. „V oblasti bezkontaktního placení s biometrickým potvrzováním transakcí je pro nás prioritou placení mobilním telefonem, které biometrické potvrzování také umožňují. Mobilním telefonem dnes platí již více než každý desátý z klientů digitálního bankovnictví u České spořitelny a předpokládáme, že se tento počet do konce roku zdvojnásobí,“ dodal.