Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Až 25 lžiček cukru v jednom nápoji. Britské kavárny jsou pod palbou

  13:00aktualizováno  13:00
Kavárenské řetězce ve Velké Británii výrazně přeslazují teplé nápoje, které jsou pro zákazníky alternativou kávy. Příliš sladké jsou čokolády i ovocné drinky. Například jeden z nápojů sítě Starbucks obsahoval 25 čajových lžiček cukru. To je třikrát více, než by měl dospělý zkonzumovat za celý den.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Některé nápoje v kavárenských řetězcích by se měly prodávat jen s červeným varováním, upozornil list The Guardian, který přinesl výsledky testu teplých nápojů v Británii, realizovaného iniciativou Action on Sugar.

Mezi kavárnami nabízejícími přeslazené nápoje se na předních místech umístil i americký Starbucks nebo britská Costa Coffee. Obě společnosti provozují své kavárny i v Česku.

Příliš sladkých bylo v testu 98 procent ze 131 nápojů. Odstrašujícím příkladem byl teplý nápoj s obsahem hroznů, pomeranče a skořice, který prodává Starbucks. Jeho vypitím do sebe dotyčný dostane 25 čajových lžiček cukru (99 gramů), což je trojnásobek doporučené denní dávky a výrazně víc, než se nachází ve stejném množství Coca-Coly. Podle informací deníku The Mirror obsahuje plechovka Coly v Británii 35 gramů cukru, což odpovídá devíti čajovým lžičkám. List však zároveň upozornil, že obsah cukru se v nápojích liší podle dané země a právě Britové na tom nejsou nejlépe (více zde).

Cukr v nápojích pro děti v ČR

Přeslazené jsou i nápoje v Česku, a to i pro děti. V jedné lahvičce najdete 5 až 10 kostek cukru, ukázal test MF DNES. Čtěte více

Podle testu jedna třetina nápojů obsahovala stejné nebo větší množství cukru než Coca-Cola. Nejsladší nápoj zvaný „chai“ (čaj s mlékem, popř. bylinkami a příměsí ovoce) konkurenčního britského řetězce Costa Coffee obsahoval 20 lžiček cukru, extra velká čokoláda ze Starbucks pak 15 lžiček. Na předních místech se umístil také fast food KFC - ten „bodoval“ s čokoládou, která obsahovala 14 lžiček cukru.

The Guradian uvedl, že pětina Britů navštěvuje kavárnu každý den, příliš se však nestarají o to, kolik skrytého cukru nabízené nápoje obsahují. Iniciativa Action on Sugar také vyzvala kavárenské řetězce, aby přestaly nabízet extra velké hrnky nápojů na bázi cukru. Velké kyblíky s drinky jsou typické zejména pro americký Starbucks.

Starbucks v konfrontaci s výsledky testu uvedl, že se zavázal do konce roku 2020 snížit obsah cukru v některých svých nápojích o 25 procent. „Všechny nutriční informace jsou dostupné na prodejnách i na internetu,“ reagoval řetězec.

V podobném duchu se vyjádřila společnost Costa Coffee, která uvedla, že už podnikla významné kroky, jež vedou ke snížení obsahu cukru v nápojích.

Podle nutriční specialistky organizace Action on Sugar Kawther Hashemové jsou ochucené nápoje spíše příležitostnou hrozbou, lidé si je totiž nekupují denně. „Obsahují neuvěřitelné množství cukru a kalorií a navíc jsou často konzumovány spolu s tučným občerstvením. Není divu, že máme nejvyšší míru obezity v Evropě,“ uvedla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
„Chipsokalypsa" děsí Novozélanďany, déšť zničil pětinu úrody brambor

Chipsokalypsa či bramborogeddon. Situace kolem nedostatku smažených lupínků už na Novém Zélandu dosáhla takových rozměrů, že pro ni vznikly speciální názvy....  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Chladící věže elektrárny John E. Amos Power Plant ve Virginii sice nechrlí do
Turecko je o krok blíž první jaderné elektrárně. Postaví ji s Rusy

První jaderná elektrárna v Turecku získala počáteční stavební povolení a úplné povolení by měla získat v první polovině příštího roku. Uvedla to v pátek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.