Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aplikace z Brna umí předpovídat turbulence. Koupil ji Airbus

  14:29aktualizováno  14:29
Brněnské vývojové centrum společnosti Honeywell přišlo s aplikací Weather Information Service, která poskytuje pilotům přehled o počasí v reálném čase. Honeywell už službu prodala evropskému výrobci letadel Airbus.

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pro cestující je to obvykle nejhorší část letu. Výstraha Připoutejte se, prosím, rychlé uklízení servisu a následné prudké pohyby letadla kvůli změnám tlaku. Turbulencím se nedá zcela vyhnout, přesto se průlety těmito meteorologickými jevy dají omezit. Vyhnout se jim dá i díky nové aplikaci inženýrů a vývojářů z Česka.

Jejich služba Weather Information Service, která poskytuje přehled o počasí v reálném čase, umožňuje pilotům včas reagovat na změny. Vyvinul ji tým společnosti Honeywell v Brně.

Možnost změnit trasu před startem

Programový manažer Honeywellu Michal Knotek vycházel při vývoji z faktu, že přístroje letadla obvykle zachytí bouřky a turbulence jen do vzdálenosti několika námořních mil. Pokud má navíc letoun naplánovanou přesnou trasu, nemá posádka obvykle mnoho šancí se turbulencím vyhnout.

Nová služba kombinuje předpověď vývoje počasí v dosahu několika hodin s předpovědí pro letectví tak, aby měl pilot co nejlepší obrázek o situaci na plánované trase. Díky tomu už před startem ví, že na některém úseku narazí na turbulence, takže může naplánovat jinou trasu, aby se problematické oblasti vyhnul.

Aplikace hlásí rovněž zhoršení povětrnostních podmínek na cílovém letišti. „Cílem je efektivnější řízení letu. Pilot pak nemusí měnit letovou hladinu v okamžiku, kdy do turbulencí vletí, ale rizikovému počasí se vyhne,“ vysvětluje Michal Knotek, který má vývoj aplikace na starosti.

Nová služba je určena pro tablety, které jsou čím dál častější výbavou pilotů místo klasických papírových map a předletových příprav. Desítky leteckých společností momentálně službu testují, firma o jejím zavedení jedná i s oběma hlavními výrobci letadel.

Podle Knotka aplikace sníží náklady aerolinek a zlepší pohodlí pasažérů. „Jde o úsporu paliva za zbytečné oblety nebo větší náklady na údržbu letadel, například po průletu bouřkou s kroupami či velkou turbulencí,“ tvrdí Knotek. Aplikace ukazuje nejen turbulence, ale také hrozbu bouřek, vítr v různých letových hladinách či riziko tvorby námrazy.

Finální vývoj nové služby trval dva roky a podílel se na něm tým odborníků z různých oblastí – od softwarových inženýrů přes piloty až po psychology. Centrum vývoje je v Brně, kde pracuje přes patnáct set vývojářů různých národností, aplikaci testovalo i na simulátoru kokpitu letadla, který v Brně má.

Honeywell už službu Weather Information Service prodal prvním zákazníkům. Výrobce letadel Airbus ji zařadil do standardního vybavení modelů A320, A330, A340 a A350. Znamená to, že letecké společnosti, které si pořídily elektronické zařízení typu Electronic Flight Bag pro řízení informací, mohou tuto službu využívat.

Turbulence zraní několik desítek lidí ročně

Turbulence patří nejen k nepříjemné části letu, ale často i nejnebezpečnější. Každoročně způsobují na palubách letadel i desítky zranění, zvláště při neočekávaných situacích, kdy se cestující nestihnou připoutat nebo personál nestihne uklidit vozíky s občerstvením. Například při nedávném letu American Airlines z Miami do Milána se během turbulencí zranilo sedm lidí a letadlo muselo nouzově přistát v Kanadě.

Dle amerického úřadu pro letectví FAA se v průměru zraní při průletu turbulencemi 58 lidí ročně, pokud nejsou připoutaní. Většina turbulencí nastává ve výšce kolem 30 tisíc stop, tedy zhruba devíti kilometrů.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Jiný úřad, jiná pravidla. Část billboardů u dálnic možná bourání unikne

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Část billboardů u silnic a dálnic možná unikne bourání, které vyžaduje rok stará novela zákona o provozu na pozemních...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...



Najdete na iDNES.cz