Brusel se ptá krajů, proč přikleply dotované vlaky Českým drahám

  1:56aktualizováno  1:56
Těsně před koncem loňského roku uzavřely krajské úřady dlouhodobé smlouvy na provoz dotovaných regionálních vlaků s Českými drahami. Kdyby to o pár dnů nestihly, už by tak nemohly učinit bez výběrového řízení. Evropská komise nyní na podnět konkurenční firmy RegioJet žádá od krajů vysvětlení jejich kroku.

Podle firmy RegioJet kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě. Ilustrační foto | foto: České dráhy

Podle firmy RegioJet tím totiž kraje a stát zabránily vstupu konkurence na regionální tratě na dlouhou dobu dopředu. Úředníci Evropské komise teď poslali na antimonopolní úřad dopis, ve kterém požadují vysvětlení kroků krajů i ministerstva dopravy. Úřad zatím dopis přeposlal jednotlivým krajům. Stát a kraje teď mají evropským úředníkům vysvětlit, v čem je stížnost podle jejich názoru neoprávněná.

Na jednotlivých krajských úřadech nyní vymýšlejí, co do Bruselu napsat. A zřejmě nepůjde o úplně lehký úkol: termín vysvětlení do 1. listopadu si nechaly úřady prodloužit na konec listopadu.

Dopis zatím neznamená, že kraje porušily zákon. "V zásadě je to standardní procedura. Vážné to je, až když se zahájí řízení," vysvětluje advokát Vlastislav Kusák, který se specializuje na soutěžní právo.

Jinými slovy – je to podobné, jako když někdo podá trestní oznámení, policie zahájí vyšetřování, ale ještě nikoho neobviní. Samotné řízení pak může trvat několik let.

Každý kraj se bude hájit zvlášť

Podle RegioJetu smlouvy zabraňují vstupu konkurence do dotované regionální dopravy. "Smlouvy uzavřeli jen pár dnů předtím, než to nová směrnice zakazovala," připomíná Jiří Schmidt z RegioJetu. Podle něj tak jde o zvýhodnění Českých drah. RegioJet napadl smlouvy u tří krajů s výjimkou Libereckého, Středočeského a Prahy. Nejde o malé sumy, kraje ročně drahám pošlou kolem osmi miliard korun.

Co zajímá Brusel

12 miliard korun od Správy železniční cesty: České dráhy je dostaly za převod majetku v roce 2008. Část použily na nákup nových vozidel, část na úhradu dluhů a svého provozu.

Dlouhodobé smlouvy:
Většina krajů uzavřela na konci loňského roku smlouvy na provozování regionální dopravy s Českými drahami, bez jakékoliv soutěže až na patnáct let. Ročně kraje drahám posílají kolem osmi miliard korun.

Podle náměstka hejtmana Zlínského kraje Jaroslava Drozda, který šéfuje i dopravní komisi Asociace krajů, jsou odpovědi už připravené. "Každý kraj je bude posílat zvlášť, ale koordinovali jsme svůj postup. Stanoviska renomovaných právních kanceláří potvrdila, že jsme postupovali v souladu se zákony," uvedl Drozd. Kraje se hájí například tím, že na trhu stejně neexistoval jiný dopravce, který by mohl na regionálních tratích jezdit.

Každý kraj má smlouvu postavenou jinak, někde je možnost postupného otevírání lokálek konkurenci, jinde mají dráhy možnost jezdit bez soutěže i patnáct let. Ministr dopravy Vít Bárta chce s kraji vyjednávat o tom, aby otevření železničních lokálek soutěžemi urychlily.

Z Bruselu přišla současně i žádost o vysvětlení převodu majetku drah na Správu železniční dopravní cesty za 12 miliard korun. Stížnost podalo Sdružení železničních společností, podle kterého tak došlo ke zvýhodnění ČD, jež měly peníze použít na nákup dosavadních vozů, a žádný jiný dopravce se k penězům dostat nemohl. K dohodě o převodu došlo v létě 2008.

Pokud by Komise uznala stížnost jako oprávněnou, pocítily by to hlavně České dráhy. "U neoprávněných dotací se postupuje tak, že se peníze vracejí do rozpočtu toho, kdo peníze poskytl," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

Autor:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

Najdete na iDNES.cz