Podle původního plánu měla už letos vést rychlostní silnice R49 až k Fryštáku a stavbaři měli s budováním důležité spojnice se Slovenskem uhánět dál na východ. Realita je ale jiná. Nový termín zahájení stavby je rok 2014. O tři roky později má být hotový úsek Hulín - Fryšták.
O konkrétních datech se dá mluvit díky tomu, že Brusel schválil konečnou podobu návrhu o Transevropské dopravní síti, zvané TEN-T a tím pádem i peníze na R49. Rozpočet z roku 2006 počítal s náklady 30 miliard korun, Unie by měla zaplatit až 85 procent z nich.
"Trasa Hulín - Púchov je velmi podstatná, protože umožní napojení krajského města Zlín na síť rychlostních komunikací a zajistí propojení se Slovenskem,“ uvedla kroměřížská europoslankyně Olga Sehnalová.
V budoucnu se totiž má R49 napojit na slovenskou R6. A to je také jeden z hlavních důvodů, proč se silnice do Transevropské dopravní sítě dostala. Ve větším měřítku totiž spojí východ se západem. Takže jako by se poprvé Zlínskému kraji vyplatilo, že leží na konci republiky.
"Nová cesta z Hulína bude obrovské plus pro zdejší podnikatele, protože hodně obchodují se slovenskými kolegy," poznamenal místopředseda Krajské hospodářské komory ve Zlíně Miroslav Lukšík.
Pomoct by měla i plánované dálnici. "Už neuslyšíme argumenty, že to je dálnice, která povede někam do kopřiv," podotkl už dříve s nadsázkou Karel Chudárek, šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.
"Teď, když je to oficiálně vedená propojka mezi dvěma státy, máme jinou pozici při získávání peněz," upozornil na hlavní výhodu.
Podle silničářů je termín zahájení v roce 2014 reálný, ačkoliv ještě nemají stavební povolení. "Věřím, že na jaře příštího roku je budeme mít a v roce 2014 skutečně začneme," podotkl Chudárek.
Stavební řízení na první úsek dlouhý necelých šest kilometrů napadli ekologové kvůli tomu, že si stát nezajistil výjimku k zásahu do lokality chráněných živočichů.
Stavební povolení na zbývající část sice úřad vydal, soud ho ale zrušil. Například proto, že v Třeběticích, kolem kterých cesta povede, by v noci hluk z aut překračoval povolené hygienické normy.
"Stává se, že některá povolení získáváme déle. Rozhodně to ale nejsou problémy, které by stavbu ohrozily," ujistil Chudárek.
Definitivně jasno o tom, jestli Unie peníze dá, bude v lednu. Rozhodnout totiž musí Evropský parlament a rada.