Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brusel začal vyšetřovat přeměnu ČSA

  12:45aktualizováno  17:31
Evropská komise se pustila do vyšetřování restrukturalizace Českých aerolinií. Stát hodlá ČSA spojit s Letištěm Praha a Brusel chce prozkoumat, nakolik toto spojení pomůže přeměně dopravce v konkurenceschopný podnik. Brusel se bude ale také zabývat okolnostmi, při nichž stát "dotoval" ČSA částkou 2,5 miliardy Kč přes firmu Osinek.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Brusel zajímá, zda restrukturalizace a podpora českého národního dopravce nepředstavuje narušení hospodářské soutěže a nelegální státní podporu, uvedla Komise na svých internetových stránkách.

Ministerstvo financí, které spojení dvou státních firem do jednoho holdingu s názvem Český aeroholding loni v listopadu navrhlo, se vyšetřování nebojí. "Nenavrhovali bychom nic, co by odporovalo evropským soutěžním pravidlům. To, co provádí Evropská komise, je standardní postup. My Komisi předáme všechny podklady a jsme přesvědčení, že se tam nenaleznou žádné problematické věci," řekl iDNES.cz mluvčí rezortu financí Jakub Haas.

Mluvčí ČSA Hana Hejsková řekla, že aerolinky poskytnou ministerstvu financí všechny podklady tak, aby mohlo odpovědět na všechny dotazy bruselských úředníků. "Samy České aerolinie se plně soustředí na probíhající  restrukturalizaci, jejímž předmětem a cílem je dlouhodobá stabilizace společnosti. V tuto chvíli jsme zhruba v jedné třetině celého procesu," dodala mluvčí.

Vyšetřování ještě neznamená porušení pravidel

Komise ve svém vyjádření nicméně zdůrazňuje, že vyšetřování předem nepredikuje žádné odsuzování a že tímto způsobem vyšetřuje řadu jiných členských leteckých dopravců, například maďarské aerolinky Malév.

"Podpora na záchranu a restrukturalizaci je jednou z podpor, které nejvíce narušují hospodářskou soutěž. Komise musí v takovém případě zajistit, aby se daná společnost na obnovení životaschopnosti spravedlivě podílela a aby byla v konečném důsledku životaschopná i bez státní podpory," uvedl eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

Podporovaná firma tak musí při restrukturalizaci omezit svou kapacitu, propagaci a snížit bariéry vstupu do odvětví pro další konkurenci. ČSA by měla navíc poskytnout i vlastní příspěvek, kterým se bude na přeměně podílet.

Osinek nedá Bruselu spát

Brusel se o dění kolem ČSA zajímá už dlouho. Před rokem se pustil do vyšetřování okolnosti, za nichž státní firma Osinek poskytla dopravci úvěr ve výši 2,5 miliardy korun, který mu měl posloužit na splátky leasingu letadel a jako rezerva na horší časy. Komise od té doby zkoumá, zda úvěr nebyl nedovolenou státní pomocí.

V současném vyšetřování bude chtít Komise objasnit, zda byla půjčka od Osinku součástí restrukturalizačního procesu, či ne.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Brexit (ilustrační snímek).
Londýnský bankéř: Brexit bude šok, nervozita v City ještě poroste

Plánovaný odchod Velké Británie z Evropské unie přinesl otázku, kolik bankéřů se zemi podaří udržet v londýnské City. Nyní tam proběhne 40 procent všech...  celý článek

Peugeot 308 GT
Prodej nových vozů v Evropě v září klesl. Nejvíc se propadl Ford a PSA

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii a zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy v Norsku, Švýcarsku, na Islandu a v...  celý článek

Horníci NWR. Ilustrační snímek
Diskreditace i prodej OKD pod cenou. Komise řeší vyloučení Američanů z tendru

Evropská komise se začala zabývat stížností americké firmy Alcentra, která byla vyloučena z nabídky na koupi černouhelné OKD. Společnost dříve hrozila...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.