Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brusel znovu zažaluje Německo za ochranu Volkswagenu

  12:42aktualizováno  15:16
K Evropskému soudnímu dvoru míří po letech další žaloba Bruselu na Německo kvůli ochraně největší evropské automobilky. Zemi hrozí pokuta za porušení smlouvy o Evropské unii. Jádrem sporu je zákon, který fakticky brání převzetí automobilky bez souhlasu Spolkové země Dolní Sasko.

Volkswagen Jetta | foto: Volkswagen

Evropská komise sporný zákon napadala už v roce 2008 a později se nespokojila ani s jeho novelizací.

Zákon dříve komplikoval například snahu Porsche (největšího akcionáře) o převzetí Volkswagenu, ze které výrobci luxusních sportovních aut zbyl dluh přes 6 miliard eur.

Zákon říká, že ke klíčovým rozhodnutím ve Volkswagenu je zapotřebí 80 procent hlasů akcionářů. Více než pětinu přitom má ve Volkswagenu Spolková země Dolní Sasko, která tak může důležitá rozhodnutí včetně snahy o ovládnutí firmy vetovat.

Komise oznámila, že hodlá u Evropského soudního dvora obvinit Německo z porušení smlouvy o Evropské unii a požadovat vyměření pokuty ve výši minimálně 46,5 milionu eur (1,2 miliardy Kč).

"Protože Německo neuskutečnilo všechna nezbytná opatření, aby vyhovělo soudnímu rozsudku, rozhodla se nyní komise znovu poslat tento případ před soud," píše se v dnešním prohlášení.

Tahanice se Suzuki

Nezávisle na Bruselu čekají Volkswagen ještě další tahanice u soudu. Suzuki, která minulý týden ohlásila konec svého partnerství s Volkswagenem, žádá v mezinárodní arbitráži zpět zhruba 20procentní podíl, který má VW v Suzuki. Volkswagen ale prodej těchto akcií odmítá.

Firmy uzavřely v roce 2009 partnerskou dohodu o spolupráci při vývoji, výrobě i prodeji s důrazem na hybridní a elektrické vozy. Volkswagen si od spolupráce sliboval posílení pozice na indickém trhu a Suzuki doufala, že získá napojení na hybridní a naftové technologie, jejichž vývoj si sama nemohla dovolit.

Od uzavření dohody však firmy neuskutečnily žádný společný projekt a jejich vztahy postupně ochladly. V rámci dohody Suzuki vlastní ve Volkswagenu podíl 1,5 procenta a 19,9 procenta v Suzuki má VW.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Dva ze tří Čechů věří, že jsou Google a spol. mocnější než EU

Ilustrační snímek

Většina Čechů podporuje novou směrnici o autorských právech a nadnárodní technologické firmy považuje za mocnější, než...

KOMENTÁŘ: Za práci se platí. Vydělávat na cizím obsahu je nefér

Ilustrační snímek

Europoslanci příští středu rozhodnou, zda se narovnají vztahy mezi technologickými giganty a vydavateli psaného slova....

Elektromobily v Evropě ohrozí 11 milionů pracovních míst, tvrdí studie

Sion nabízí dojezd až 250 km s možností rychlého dobíjení.

Nástup elektromobility kvůli povinnému snižování emisí dramaticky dopadne na zaměstnanost v autoprůmyslu. Podle studie...

Najdete na iDNES.cz