Petr Ulrich z firmy Inet staví na první místo malou důvěru a informovanost. „Obchodníci ještě stále často neberou své elektronické aktivity příliš vážně,“ míní.
Podle Pavlonové je v Čechách stále poměrně nízká počítačová gramotnost, především mezi starší generací. Zlepšit vnímání elektronického obchodování by mělo napomoci vyhodnocování kvality virtuálních obchodů.
„Nově zaváděná certifikace by měla zákazníky informovat o bezrizikovosti a transparentnosti celého nákupu od zadání objednávky přes dodávku zboží a platbu až po případnou reklamaci,“ říká Leoš Prušvic z Asociace pro elektronickou komerci. Ta bude obchodům certifikáty přidělovat.
Podle Prušvice se počet firem zabývajících se elektronickým obchodem na českém internetu pohybuje kolem několika stovek a jejich sortiment sahá od programů po řezané květiny. Obrat elektronického obchodu by měl letos v zemi dosáhnout 100 milionů korun.
Přínos pro rozvoj internetové komerce se čeká i od nového zákona o elektronickém podpisu. „Nový zákon by měl zrovnoprávnit tištěnou a elektronickou formu dokumentu, což je zásadní podmínka pro rozvoj elektronického obchodu,“ uvedl poslanec za Unii svobody Vladimír Mlynář, který je jedním z předkladatelů zákona. Ten by podle něho mohl začít platit asi za rok.