Čaje Bubbleology | foto: Bubbleology

Čajové bary v obchodních centrech táhnou. Bubliny míří za hranice

  • 112
Koncept čajových barů v českých obchodních centrech je čím dál oblíbenější. Například britská značka Bubbleology, která v České republice působí, se v příštích letech chystá dobýt i další země střední Evropy. Největší výzvou bude podle podnikatele Luboše Bojanovského Polsko.

Patří k nejrychleji rostoucím řetězcům v Česku vůbec. Britská značka Bubbleology, kterou v Česku opečovává podnikatel Luboš Bojanovský, letos jen v Česku otevřela a ještě otevře nejméně šest nových poboček a tržby by letos měly přerůst 200 milionů korun. Podobným tempem bují také na Slovensku. Za několik týdnů navíc přibude také Maďarsko.

Módní vlna, která brzy opadne? „To víte, že když o tom někdo začne, tak o tom sám přemýšlím. Ale když se podívám na naše zákazníky, jak přibývají a vracejí se, jsem optimista, jsme dlouhodobý koncept čajů,“ říká Bojanovský, který v minulosti vydělal společně s jihočeským podnikatelem Jiřím Wohlmannem peníze třeba na prodeji šedého telekomunikačního operátora TMT Czech a také na obchodníkovi s energiemi Global Energy, kterého loni prodali Bohemia Energy.

Dnes ho vytěžuje výhradně britský koncept čajových barů, kde si může zákazník volit různé příchutě a vkládat do čajů různě ochucené bubliny. Dnes má celkem 41 těchto barových stánků, z toho 16 na Slovensku.

„Aktuálně expandujeme na severní Moravu. Otevřeli jsme Olomouc a teď v létě přijdou ostravská centra Futurum a Nová Karolina, o chvíli později Avion. Krom toho to vypadá, že ještě letos stihneme pražské Leťnany a Zličín,“ vyjmenovává Bojanovský letošní plány.

A to se přitom při výběru řídí dost přísnými kritérii. „Nechceme chodit do menších měst, víme, že jsme prémiová londýnská značka, která musí zůstat exkluzivní. Město musí mít buď sto tisíc obyvatel přímo, nebo vytvářet spádovou oblast, kam alespoň sto tisíc lidí pravidelně jezdí,“ vysvětluje.

I proto ho to více než do českého regionu táhne za hranice. Zahajuje tažení do Maďarska, kde chce ještě letos stihnout tři prodejní místa, z toho dvě v Budapešti. A skutečně velké věci plánuje na příští rok – tehdy přijde na řadu Polsko. Tam sice licence patří někomu jinému, ale ten má problémy a jeho síť šesti obchodů má Bojanovský už příští rok převzít.

„Polsko je výzva, je to obří trh s potenciálem 30 až 40 barů. Jsou tam moc pěkná obchodní centra, často uprostřed měst. Bude tam potřeba skutečný kobercový nálet, více obchodních týmů, abychom zemi pokryli co nejrychleji. Zatímco Maďarsko utáhneme z vlastních zdrojů a bankovním financováním zásob, v případě Polska uvažujeme o kombinaci více zdrojů, případně o nějakém investorském klubu,“ naznačuje.

V roce 2018 pak přijde Rakousko, na které Bojanovský také drží licenci od britské centrály, možná Německo a v úvahách má také třeba Chorvatsko či Španělsko.

Sám přiznává, že od léta 2012, kdy spustili vůbec první pobočku, to rozhodně nebyly jen lehké roky. Byly prý momenty, kdy si celý projekt sáhl na dno. „Myslím, že až teď přicházejí ty skutečně pěkné časy, ale měli jsme opravdu i těžká období. Zejména silný dolar nám hodně komplikoval život, protože všechny vstupy máme právě v americké měně,“ poukazuje na hlavní příkoří.

Ale vloni se projekt dostal v Česku poprvé do zisku slušných šesti milionů korun čistého při tržbách asi 130 milionů. Tržby vyrostly meziročně o třetinu. Letos Bojanovský očekává ještě divočejší růst tržeb, na více než 200 milionů v Česku, k tomu Slovensko utrží dle prognóz dalších v přepočtu 130 milionů korun. Firma vyrostla také personálně, dnes zaměstnává asi 300 lidí, z toho 30 na centrále, zbytek na pobočkách.

Ani Bojanovského pochopitelně nepotěšilo rozhodnutí Britů odejít z EU, neboť Londýn, kde sídlí majitelé značky, je pro jeho podnikání ve střední Evropě klíčovým partnerem, aktuálně obavy z negativních dopadů ale nemá. „Myslím, že dva roky se bude řešit, jak to udělat, do té doby budou třeba další referenda. Co se týče měnových kurzů, to není vůbec problém, neboť všechno nakupujeme v dolarech,“ vysvětluje Bojanovský, který dříve projekt pro investora Wohlmanna řídil, dnes už je jeho společníkem s bezmála polovičním akciovým podílem.

Bubbleology těží zejména z on-line marketingu, má obrovskou komunitu na Facebooku se 140 tisíci „sledovači“, spolupracuje na akcích s předními českými tvůrci na Youtube i známými celebritami. I když značka boduje hlavně u mladé generace, Bojanovský říká, že jí na chuť přichází už i starší zákazníci.

„37 procent našich zákazníků jsou dnes lidé starší 25 let, roste také klientela 35+, na které cílíme různými speciálními edicemi jako fit nápoje či nápoj kombinující čaj a kávu,“ popisuje podnikatel.

Na trhu mu konkurují kromě asijských čajových barů tuzemští konkurenti BubbleMania a Tapi Tea, které však stále výrazně za britskou značkou zaostávají, navíc se mnohdy zaměřují na jiné regiony.