Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boje o vedení Volkswagenu: automobilový klan tlačí na odchod šéfa

  12:08aktualizováno  12:08
Nejvyšší patra automobilky Volkswagen, mezi jejichž dvanáct značek patří i Škoda Auto, zachvátil mocenský boj. Úspěšný šéf podniku Martin Winterkorn je pod silným tlakem mocného zástupce akcionářů Ferdinanda Piëcha. Spekuluje se, že bude muset funkci opustit.

Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn (vpravo) a významný zástupce akcionářů podniku Ferdinand Piëch na snímku z roku 2009. | foto: Profimedia.cz

Mezi potenciálními kandidáty na jeho nástupce zaznívá i jméno předsedy představenstva Škodovky Winfrieda Vahlanda.

Skupině se přitom v poslední době daří výborně. V polovině letošního března, na velkolepé výroční tiskové konferenci v impozantních prostorách bývalého berlínského letiště Tempelhof, oslavovalo vedení největší evropské automobilky Volkswagen skvělé výsledky.

Automobilový gigant vyrobil v minulém roce poprvé v historii více než deset miliónů vozů a vydělal v přepočtu 350 miliard korun. Nic nenasvědčovalo problémům, které brzy nastanou.

V tu chvíli se však již schylovalo k dramatu, který veřejně odstartoval před uplynulým víkendem. K jeho rozpoutání přitom stačila jediná věta z úst Ferdinanda Piëcha, šéfa dozorčí rady a člena rodin Porsche a Piëch, které koncern ovládají. „K Winterkornovi si udržuji odstup,“ řekl Piëch týdeníku Spiegel. Odstartoval tak vlnu interpretací, co narušilo vztah mezi ním a Winterkornem a co to znamená pro budoucnost šéfa evropské automobilové jedničky v celém koncernu.

Piëch už několikrát „prorokem“ byl

Piëch totiž v minulosti podobně nenápadnými větami už vícekrát naznačoval, že se blíží konec toho či onoho významného manažera. A pak k tomu skutečně došlo. O významu jeho slov svědčí i reakce akciových trhů. Hodnota akcií na burze ve Frankfurtu hned v pondělí ztratila dvě procenta.

Piëch přitom Winterkorna před třiceti lety do automobilky přivedl. Doposud se mělo za to, že oba muži jsou velkými spojenci a Winterkorn by časem mohl po Piëchovi převzít místo v čele dozorčí rady.

To už zřejmě není reálné. Ve vedení Volkswagenu se přitom Winterkorn nedopustil žádné zásadní chyby, spíše naopak. Od svého nástupu do vedení v roce 2007 pozvedl automobilku, která si v devadesátých letech prošla nemalými problémy, na její současnou pozici evropského lídra.

Cíl předstihnout do roku 2018 světovou jedničku Toyota, který si v roce 2008 stanovil a který se tenkrát zdál být naprosto absurdní, se dnes zda být blízko. VW sice má i problémy, jako je třeba propad trhu v Rusku (více čtete zde), s podobnými komplikacemi však bojují i další automobilky.

Jak se zachovají ostatní velcí akcionáři?

I proto to vypadá, že se Winterkorn nehodlá své funkce jen tak vzdát. „Nějaká bude,“ odpověděl na otázku novinářů, jak vidí svou budoucnost v podniku.

Piëchovo slovo má pro obsazení nejvyšší pozice v koncernu sice velkou váhu, konečné rozhodutí však není jen na něm. Za Winterkorna se postavil mocný zástupce zaměstnanců Bernd Osterloh, stejně jako spolková země Dolní Sasko, kteří mají rovněž hlasy v dozorčí řadě.

Klíčové však bude, jak se nakonec ke všemu postaví členové rodiny Porsche. Oba automobilové klany dohromady totiž drží nadpoloviční většinu hlasů. „V důležitých záležitostech jsou rodiny vždy zajedno,“ zaznívá podle deníku Die Welt v rodině Porsche.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Indický angrešt zvaný alma
Hollywood „ujíždí“ na indickém angreštu. Plastický chirurg toho využil

Americké celebrity objevily indický angrešt a nemohou se ho nabažit. Hvězdy jako Kim Kardashianová, Britney Spears nebo Sofia Vergara doporučují na sociálních...  celý článek

Dopravní firma McFaydens Transport se zaměřuje na přepravu obřích částí...
Větší je lepší. Jak stěhovat velkou větrnou elektrárnu?

Milimetrová přesnost, precizní práce řidiče a jeho týmu plus speciálně upravený nákladní vůz. Bez toho by se stavba větrné elektrárny neobešla. Alespoň ne té v...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Vláda Kyrgyzstánu vypověděla smlouvu s českou firmou Liglass Trading

Kyrgyzstán jednostranně vypověděl smlouvu s českou firmou Liglass Trading na výstavbu kaskády vodních elektráren na řece Naryn. Oznámila to ve středu státní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.