Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn (vpravo) a významný zástupce akcionářů...

Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn (vpravo) a významný zástupce akcionářů podniku Ferdinand Piëch na snímku z roku 2009. | foto: Profimedia.cz

Boje o vedení Volkswagenu: automobilový klan tlačí na odchod šéfa

  • 20
Nejvyšší patra automobilky Volkswagen, mezi jejichž dvanáct značek patří i Škoda Auto, zachvátil mocenský boj. Úspěšný šéf podniku Martin Winterkorn je pod silným tlakem mocného zástupce akcionářů Ferdinanda Piëcha. Spekuluje se, že bude muset funkci opustit.

Mezi potenciálními kandidáty na jeho nástupce zaznívá i jméno předsedy představenstva Škodovky Winfrieda Vahlanda.

Skupině se přitom v poslední době daří výborně. V polovině letošního března, na velkolepé výroční tiskové konferenci v impozantních prostorách bývalého berlínského letiště Tempelhof, oslavovalo vedení největší evropské automobilky Volkswagen skvělé výsledky.

Automobilový gigant vyrobil v minulém roce poprvé v historii více než deset miliónů vozů a vydělal v přepočtu 350 miliard korun. Nic nenasvědčovalo problémům, které brzy nastanou.

V tu chvíli se však již schylovalo k dramatu, který veřejně odstartoval před uplynulým víkendem. K jeho rozpoutání přitom stačila jediná věta z úst Ferdinanda Piëcha, šéfa dozorčí rady a člena rodin Porsche a Piëch, které koncern ovládají. „K Winterkornovi si udržuji odstup,“ řekl Piëch týdeníku Spiegel. Odstartoval tak vlnu interpretací, co narušilo vztah mezi ním a Winterkornem a co to znamená pro budoucnost šéfa evropské automobilové jedničky v celém koncernu.

Piëch už několikrát „prorokem“ byl

Piëch totiž v minulosti podobně nenápadnými větami už vícekrát naznačoval, že se blíží konec toho či onoho významného manažera. A pak k tomu skutečně došlo. O významu jeho slov svědčí i reakce akciových trhů. Hodnota akcií na burze ve Frankfurtu hned v pondělí ztratila dvě procenta.

Piëch přitom Winterkorna před třiceti lety do automobilky přivedl. Doposud se mělo za to, že oba muži jsou velkými spojenci a Winterkorn by časem mohl po Piëchovi převzít místo v čele dozorčí rady.

To už zřejmě není reálné. Ve vedení Volkswagenu se přitom Winterkorn nedopustil žádné zásadní chyby, spíše naopak. Od svého nástupu do vedení v roce 2007 pozvedl automobilku, která si v devadesátých letech prošla nemalými problémy, na její současnou pozici evropského lídra.

Cíl předstihnout do roku 2018 světovou jedničku Toyota, který si v roce 2008 stanovil a který se tenkrát zdál být naprosto absurdní, se dnes zda být blízko. VW sice má i problémy, jako je třeba propad trhu v Rusku (více čtete zde), s podobnými komplikacemi však bojují i další automobilky.

Jak se zachovají ostatní velcí akcionáři?

I proto to vypadá, že se Winterkorn nehodlá své funkce jen tak vzdát. „Nějaká bude,“ odpověděl na otázku novinářů, jak vidí svou budoucnost v podniku.

Piëchovo slovo má pro obsazení nejvyšší pozice v koncernu sice velkou váhu, konečné rozhodutí však není jen na něm. Za Winterkorna se postavil mocný zástupce zaměstnanců Bernd Osterloh, stejně jako spolková země Dolní Sasko, kteří mají rovněž hlasy v dozorčí řadě.

Klíčové však bude, jak se nakonec ke všemu postaví členové rodiny Porsche. Oba automobilové klany dohromady totiž drží nadpoloviční většinu hlasů. „V důležitých záležitostech jsou rodiny vždy zajedno,“ zaznívá podle deníku Die Welt v rodině Porsche.