Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj loni meziročně zvýšil zisk o zhruba 300 milionů korun na 4,8 miliardy korun. Společnost loni celkově prodala rekordních 11,7 milionů hektolitrů piva, z toho prodeje v zahraničí činily 4,5 milionů hektolitrů, což je nové maximum.
Dařilo se oběma exportním značkám, jak ležáku Pilsner Urquell, tak i Velkopopovickému Kozlu. Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do více než padesáti zemí na světě.
Pivovary rostou, ale Češi pijí méně piva. Častěji volí vícestupňové a dražší |
Je to právě export, který stojí za růstem tržeb a zisku Prazdroje. Ten se meziročně zvýšil o 4,5 procenta, nealkoholické pivo si ve vývozu polepšilo o více než 22 procent. Na export tak šlo 5,4 milionu hektolitrů pěnivého moku. Největšími evropskými trhy Prazdroje zůstávají Slovensko, Německo a Polsko, na čtvrté místo se dostalo s růstem o 36 procent Maďarsko. Z trhů mimo EU jsou jako v minulosti největší Rusko, Jižní Korea a Spojené státy americké.
„Naše domácí prodeje výrazně podpořily úspěšné novinky, ať už v kategorii ležáků, tak mezi nealkoholickými pivy. Příkladem je čepovaná Gambrinus 11, která si rychle získala přízeň milovníků piv a zařadila se mezi vyhledávané ležáky. A vůbec nejrychleji, o 18 procent, loni rostly prodeje nealkoholického piva Birell včetně jeho ochucených variant,“ uvedl generální ředitel Prazdroje Grant Liversage. Pivovar vlastní od konce března roku 2017 japonská skupina Asahi.
Export jako tahoun českých pivovarů
Vývoz představuje důležitou položku pro Budějovický Budvar, který vyváží do osmdesáti zemí světa, především do Německa, Polska, Ruska, Velké Británie a na Slovensko. Státní pivovar vyvezl 69 procent produkce, devět z deseti piv tvořil světlý ležák Original, který se v zahraničí prodává mj. pod značkou Czechvar. Export společnosti meziročně vzrostl o 7,4 procenta.
Tržby pivovaru stouply o více než šest procent na rekordních 2,8 miliardy korun a zisk před zdaněním o 11 procent na 364 milionů korun.
„Jsem rád, že i nadále potvrzujeme úspěšnost strategie zaměření se na prémiové segmenty, i proto rosteme v tržbách za pivo rychleji než v samotném objemu. Dobrou zprávou je i více než dvou procentní nárůst prodeje našeho piva na jinak klesajícím domácím trhu,“ komentoval výsledky ředitel pivovaru Petr Dvořák.
Budějovický Budvar má za sebou tedy nejúspěšnější rok za dobu své existence. Nicméně k historickému milníku dospěla i značka Staropramen. Její prodeje v zahraničí totiž překročily hranici dvou milionů hektolitrů. Celkově narostly prodeje o víc než tři procenta. „Vedle tradičních značek se i nadále vysoké přízni těší pivní mixy COOL, především jejich nealkoholické varianty. Podrobnější výsledky teprve zveřejníme,“ upozorňuje tisková mluvčí pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová.
Na loňský rok vzpomíná v dobrém i společnost Heineken. „Objemy, v porovnání s rokem 2018 rostly a celkový výstav všech tří našich pivovarů vzrostl na 2,7 milionů hektolitrů,“ říká tisková mluvčí společnosti Dita Vašíčková. U značek Krušovice, Zlatopramen Radler 0,0 a Heineken zaznamenala firma dvouciferný růst. „Náš růst vychází primárně z domácího trhu, kde nám rostly objemy prodejů většiny našich strategických značek,“ komentuje Vašíčková s tím, že nejlépe si vedl Zlatopramen Radler 0,0 s 59 procentním nárůstem prodeje.
Investice do návratu k normálnímu životu
Trvale uzavřených hospod bude méně, než se čekalo, zjistil průzkum pivovaru |
I přes ochlazení ekonomiky chce Budvar dále investovat do výroby. Letos již stihl rozšířit kapacity pro hlavní kvašení téměř o polovinu, díky 24 cylindrokónickým tankům s objeme tři tisíce hektolitrů, a to za 280 milionů korun. Až pivovar dokončí rozvojový plán z roku 2015, který obsahuje investice za 2,5 miliardy korun, roční výstav stoupne na 2,25 milionu hektolitrů.
Dodatečné investice plánuje i Plzeňský Prazdroj. Chce dát více než 300 milionů korun do návratu společnosti k normálnímu životu po koronavirové pandemii.
Do zásadních projektů v České republice plánuje nalévat peníze ve velkém i nizozemská společnost Heineken. „Investovat budeme například do nového skladu v Krušovicích nebo nové plechové linky, rovněž v pivovaru Krušovice,“ uvedla Dita Vašíčková za Heineken.
Češi meziročně pili víc
Česká spotřeba piva loni meziročně vzrostla na hlavu o dvě velká piva na 142 litrů. Z hlediska obalů si loni prvenství udrželo sklo, 40 procent celkové spotřeby tvořilo lahvové pivo, u kterého se podíl meziročně snížil o dvě procenta. Sudové pivo si pohoršilo o čtyři procenta na 33 procent prodejů, pivo prodávané v plastových lahvích pak o pět procent na 11 procent. Pomalejším růstem proti předchozím letům, ale přesto o osm procent, se zvýšil prodej piva v plechu, které tak s 12 procenty překonalo prodeje v PET lahvích.
Všechny české pivovary loni meziročně zvýšily výrobu o 1,6 procenta na 21,6 milionu hektolitrů, uvedl již dříve Český svazu pivovarů a sladoven. Šlo o rekordní výstav druhý rok za sebou. Letos produkce klesne kvůli koronaviru a vládním restriktivním opatřením.