Světová fotbalová asociace FIFA prodala exkluzivní sponzorská práva k fotbalovému šampionátu americkému pivovaru Anheuser-Busch, který mimo jiné vlastní i známku Budweiser. Výměnou inkasovala 40 milionů eur (přes 1,2 miliardy korun).
Podle podmínek smlouvy mohou jiné firmy na stadionech podnikat jen v případě, že „nepředstavují konkurenci“ pro oficiální sponzory.
To by znamenalo zákaz prodeje rozsáhlého sortimentu německých piv na stadionech a v jejich bezprostředním okolí.
Poté, co podmínky kontraktu vyšly najevo, zvedla se v především v bavorských městech Mnichově a Norimberku vlna odporu. Do jednání se už zapojily i státní úřady.
Kompromis s FIFA zkouší najít bavorské ministerstvo kultury. „První telefonické kontakty už jsme navázali. Bavorské pivo je známé po celém světě. Bavorsko a pivo patří k sobě,“ řekla agentuře AFP mluvčí ministerstva.
Podle ní je jádro problému v tom, že zatímco Bavorsko by chtělo propagovat své lokální značky, FIFA se přiklání k podepsání kontraktu s globálním hráčem. Anheuser-Busch byl sponzorem nebo marketingovým partnerem každého šampionátu od roku 1986, včetně posledního turnaje v Koreji a Japonsku.
Norimberk má navíc ještě jeden problém. Město je hrdé na své tradiční klobásky. Práva na prodej občerstvení už ale získal McDonalds.
Fotbalové mistrovství světa se odehraje mezi 9. červnem a 9. červencem 2006. V Mnichově se uskuteční šest zápasů včetně zahajovacího a semifinálového. V Norimberku se bude hrát pětkrát.