Bunda na cesty připomíná švýcarák. Na Kickstarteru získala 223 milionů

  • 42
Student spolu se svou partnerkou vymyslel bundu na cesty, která má v sobě nafukovací polštářek, masku na oči a kapsičky na téměř vše, co si člověk běžně bere sebou do letadla. Předobjednaly si ji desítky tisíc lidí, díky čemuž autor projektu získal startovní kapitál přes 9 milionů dolarů.

Devětadvacetiletý indický student MBA Hiral Shangavi vyhrál několik mezinárodních soutěží v robotice a po přestěhování do kalifornského Silicon Valley založil už několik start-upů. Zdá se ale, že opravdovou trefu zaznamenal až s projektem, který s roboty moc společného nemá.

A co víc - nápad nevznikl v laboratoři ani při debatě s kolegy. Vnukla mu ho jeho manželka Yoganshi Shah. Když za ní totiž mladý Ind létal, soustavně si zapomínal polštářek do letadla. Jeho partnerku podle serveru Enterpreneur.com štvalo, že pokaždé za nový utrácí 25 dolarů. A že se tyto polštářky u ní hromadí.

Přišla tedy s nápadem vytvořit bundu, která bude mít polštářek zabudovaný v sobě. Aby nešel zapomenout. Nezůstalo nakonec jen u toho: do prototypu cestovatelské bundy vložili Shagavi se svou ženou nakonec 15 různých vychytávek a kapsiček. Ty v sobě zahrnují například zabudované rukavice, masku na oči v kapuci, kapsu na brýle, na iPad, na plechovku s pitím nebo na cestovní pas.

Server CNN Monney bundu proto přirovnává k ikonickému švýcarskému armádnímu nožíku. Jak ale s nadsázkou dodává TechCrunch, i tak bude mít mladý Ind co dělat, aby do všech možných kapes nacpal přes devět milionů dolarů (v přepočtu 223 milionů korun). Právě tolik totiž na uvedení projektu do sériové výroby získal na serveru Kickstarter od zástupů budoucích zákazníků, kteří si nápad zamilovali.

Jedná se tak o nejúspěšnější kus oblečení v historii crowdfundingu - tedy internetových „sbírek“ ve kterých fanoušci přispívají různými částkami (výměnou za různé odměny) na podporu konkrétních nápadů. A neboduje jen v kategorii módy: v celé historii Kickstarteru byly pouze tři úspěšnější kampaně. Dvakrát šlo o projekt chytrých hodinek Pebble (více čtěte zde) a jednou o vývoj víceúčelové přenosné chladničky Coolest Cooler.

Chtěl 20 tisíc dolarů, dostal 9 milionů

Shagavi přitom po „internetovém davu“ chtěl jen 20 tisíc dolarů. Tuto metu však překonal už během prvních pěti hodin a v dalších dnech nabobtnala až na konečný 459násobek původního požadavku. „Věděl jsem, že máme skvělý nápad a mohli bychom vybrat i milion či dva. V devět milionů jsem ale opravdu nedoufal,“ glosoval svůj úspěch indický podnikatel.

Na uvedení cestovní bundy na trh přispělo bezmála 45 tisíc lidí, kteří za to většinou dostanou právě jeden z prvních exemplářů praktického oblečení. To nabízel Shagavi za zvýhodněnou cenu ve čtyřech provedeních - mikina, větrovka, bomber a blazer. Jak ve verzi pro muže, tak i pro ženy.

V klasickém prodeji mají být tyto modely k mání od 160 do 200 dolarů, tedy od necelých čtyř do necelých pěti tisíc korun. Ti, kdo si bundu předobjednali na Kickstarteru, by ji měli dostat letos v listopadu. Na pulty běžných obchodů má přijít během příštího roku.