"Udělali jsme takový velký restart firmy a vracíme se ke kořenům. V poslední době jsme se více profilovali jako módní značka, ale od toho ustupujeme a opět budeme nabízet hlavně oblečení do přírody a na cesty, na kterém jsme vyrostli," uvedl pro MF DNES šéf a spolumajitel Bushmana Jindřich Melichar (44).
Firma nepůjde do zahraničí napřímo, ale přes franšízové partnery. Vydělávat tak bude na ročním franšízovém poplatku za používání jejího prodejního konceptu a zároveň na prodeji zboží tamním partnerům. Ti se obvykle musí zavázat k odebrání určitého množství oděvů a doplňků. Podobně Bushman funguje i v Česku a na Slovensku, kde má dnes dohromady pětatřicet prodejen. Zhruba polovinu z nich vlastní firma přímo, druhou polovinu obchodní partneři.
Loni firma, která vede finanční rok vždy od září, utržila 190 milionů korun a vydělala šest milionů. Letos na konci září podle Melichara zřejmě vykáže mírně vyšší tržby, ale zisk bude nižší. "Tlak na marže je kvůli celkové náladě v maloobchodě enormní," vysvětluje Melichar.
Sám odhaduje, že pokud by se splnily všechny plány na zahraniční expanzi, mohl by Bushman příští rok touto dobou vyrůst na tržbách zhruba o dvacet procent.
V polovině října bude otevřené nové obří nákupní centrum G3 ve spádové oblasti Vídně, kde bude mít Bushman obchod o velikosti zhruba 140 metrů čtverečních. Zároveň s Rakouskem se firma opět zkusí vrátit také do Německa, kde již partnery měla, ale ještě před krizí v roce 2005 se odtamtud stáhla.
Teď chce náročný německý trh zkusit nejprve systémem "shop in shop", tedy prodejních koutků vyhrazených své značce v již existujících zavedených oděvních obchodech. Její partner tam tak zatím otevře jen velkoobchodní zastoupení, přes které budou zástupci oslovovat přímo obchodníky. Prodeje chce ještě podpořit lokalizovaným e-shopem. Ten dnes funguje v české a slovenské verzi a firma na něm drží prakticky stejné prodejní ceny jako v kamenných obchodech, aby neškodila svým partnerům.
Naopak rovnou přes kamenné prodejny půjde značka na ruský trh, kde by příští rok měly vzniknout čtyři prodejny. Na řadě je pochopitelně Moskva a Petrohrad. V Bulharsku už má prodejnu ve Varně, na jaře přibude Sofie.
"V Česku jsme se svým konceptem dosáhli určité hranice, pokud bychom ji chtěli ještě posunout, museli bychom změnit sortiment, a to nechceme. Takže značku posíláme za hranice," dodává Melichar.