Lidé mají hlad po bytech a domech, nemovitost se prodá každých 80 minut

  0:56aktualizováno  0:56
Rychlost prodejů rezidenčních nemovitostí dosahuje rekordních hodnot. Nedostatek bytů a domů, jejich rostoucí ceny, ekonomický růst a ještě stále relativně výhodné hypotéky nutí lidi, kteří chtějí bydlet ve svém, nebo investovat do nemovitostí, rychle nakupovat. Přibrzdit trh by měla regulace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Trend potvrzují všichni účastníci realitního trhu. Nejvyšší rychlost prodejů zaznamenal portál Bezrealitky.cz, který je patrně nejznámějším portálem pro prodej nemovitostí bez prostředníka. Jeho statistiky ukazují, že si Češi v prvním čtvrtletí letošního roku mezi sebou prodali byt nebo dům přibližně každých 80 minut.

Většina z nich se prodala do jednoho měsíce od zveřejnění nabídky. Déle než tři měsíce svého kupce hledala jen 2 procenta nemovitostí. Ještě loni to přitom bylo kolem šesti týdnů a před třemi lety, tedy ještě před nákupní horečkou, dokonce tři měsíce a více.

Nakupuje se po celé zemi

Podle šéfa Bezrealitky.cz Hendrika Meyera se situace týká celé země. Hlad kupovat nemovitosti se nevyhýbá ani krajským či okresním městům a vesnicím. „Zažíváme jedinečnou kombinaci okolností. V první řadě je to ekonomický růst, který lidem umožňuje lépe dosáhnout na vlastní bydlení. Druhou okolností jsou stále ještě výhodné hypotéky. Třetí pak chuť investovat do nemovitostí,“ vysvětluje Meyer.

Byt v Praze stojí dvanáct ročních platů. Déle šetří jen v Londýně a Paříži

Vyšší rychlost prodejů než v předchozích letech potvrzují i developeři a realitní kanceláře. Podle Marcely Fialkové ze společnosti Central Group je to dobře viditelné na větších projektech, které se prodávají po dobu výstavby.

„Dříve jsme se snažili cenou regulovat tempo prodeje tak, aby nám po dokončení projektu zbyla část bytů k prodeji pro zájemce, kteří preferují okamžité nastěhování. Dnes je zájem o byty tak velký, že jsou obvykle bytové domy plně vyprodané ještě před dokončením,“ sdělila Fialková.

Podle analýzy developerských společností Trigema, Skanska Group a ­Central Group je aktuální průměrná cena dostupných nových bytů v ­Praze 94 357 korun za metr čtvereční, v regionech pak 54 820 korun za metr čtvereční.

Odborníci z Hypoteční banky očekávají, že vysoké ceny a zároveň zpřísnění podmínek pro financování nemovitostí způsobí snížení poptávky. Šéf Trigemy Marcel Soural doplňuje, že o současné rychlosti prodejů vypovídá i to, kolik v nabídce zůstává ležáků, což jsou byty, které jsou v nabídce i dva roky po kolaudaci.

Menší byty mizí rychleji

Zatímco na pomezí let 2014 a 2015, kdy bylo v nabídce dohromady až okolo 7 tisíc nových bytů, se počet ležáků v Praze blížil k číslu tisíc. Nyní je to podle odhadů jen zlomek této hodnoty,“ uvedl Soural.

Největší zájem je podle ředitele Ekospolu Evžena Korce o menší byty s dispozicemi 1+kk a 2+kk, které jsou ideální jako bydlení pro mladé lidi nebo na investici. „Většinou je vyprodáme do pár týdnů od zveřejnění v ceníku. Poslední dobou roste zájem o ­větší rodinné byty, jejich prodej však trvá o něco déle,“ říká Korec.

Nejrychleji mizely podle statistik portálu Bezrealitky.cz v prvním čtvrtletí letošního roku nemovitosti v Olomouckém kraji, kde se do 14 dnů prodalo 45 procent nabízených nemovitostí. Následoval Zlínský kraj (44 procent) a Jihočeský kraj (41 procent). Do měsíce se nejvíce nemovitostí prodalo na Pardubicku (85 procent), poté v Jihomoravském kraji (81 procent) a Olomouckém a Jihočeském kraji (shodně 79 procent).

Jak rychle se prodávají byty

Podle mluvčího realitní kanceláře Re/Max Tomáše Hejdy se ale obecně nejrychleji prodávají nemovitosti v Praze. To potvrzuje i oblastní ředitel pro hlavní město ze společnosti M&M reality Jan Martina.

„Nejrychleji se prodávají byty v širších centrech Prahy a Brna. Nákupní horečka se navíc rozšířila do některých měst Středočeského kraje s ­dobrou dopravní dostupností od metropole, například do Nymburka,“ vysvětluje Martina s tím, že v­ nejžádanějších lokalitách Prahy a ­Brna už se nemovitosti v podstatě ani nenabízejí. Pokud ano, tak jsou téměř okamžitě pryč. „Pro srovnání, před třemi lety musely i žádané nemovitosti čekat na své kupce v ­průměru dva měsíce.“

Totožné zkušenosti má i Milan Vršecký z realitní kanceláře Re/Max Teplice. „Dnes ty nejzajímavější nabídky prodáváme v řádu dní. Přibývá ale situací, kdy máme na jednu nemovitost více zájemců, proto často využíváme systém aukcí.“



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Najdete na iDNES.cz