"Ke změně skutečně dochází, čekáme jen na rozhodnutí antimonopolního úřadu," řekl Plíhal. Ten už spojení obou firem tento týden schválil.
IDS s Viamontem pojí užší pouto - dříve naopak Viamont vlastnil v IDS polovinu akcií. Olomoucká společnost patří podle dostupných informací podnikateli Zdeňkovi Kyselému.
Viamont prochází v posledních třech letech velkým zeštíhlením. Stavební část Viamont DSP, která získala za dobu ministrování Řebíčka řadu velkých zakázek, koupila z poloviny firma Strabag, která brzy ovládne i druhou polovinu firmy.
Nákladní železniční dopravu koupil od Viamontu miliardář Zdeněk Bakala a jeho firma OKD Doprava, přejmenovaná na AWT.
Právě prodeje podílů ve dvou klíčových firmách loni Viamontu výrazně zvýšily zisk na téměř půl miliardy korun, firma vyplatila více než dvousetmilionové dividendy.
Firma po deseti letech vydělává
Loni se společnost ocitla po deseti letech v minusu, když prodělala 63 milionů korun, tržby klesly o více než pětinu na 708 milionů korun. "Je to výsledek účetních operací, především opravných položek na pohledávky. Daně jinak z našeho výsledku platíme," řekl místopředseda představenstva Michal Libánský.
Podle šéfa Viamontu Luďka Pelešky je na tom firma dobře a má i dostatek hotovosti. Podniku zbyly tři hlavní divize: provozování osobní železniční dopravy, údržba a provoz vleček a inženýrská činnost.
Dceřiná firma Viamont Regio dnes provozuje dotované osobní vlaky na několika tratích v Karlovarském a Královéhradeckém kraji. "Máme další plány s železniční dopravou a chceme to zkusit i na jiných tratích," naznačil Peleška. Konkrétnější však nechtěl být.