Kdyby Wagoner odešel do důchodu na konci roku 2008, dostal by během prvních pěti let o více než 14 milionů dolarů více. Ilustrační foto

Kdyby Wagoner odešel do důchodu na konci roku 2008, dostal by během prvních pěti let o více než 14 milionů dolarů více. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Bývalého šéfa GM čeká milionový důchod, třetinový oproti původnímu

  • 1
Bývalý generální ředitel společnosti General Motors Rick Wagoner, který se od srpna stává důchodcem, dostane během následujících pěti let celkem 8,6 milionu dolarů. Jeho důchod je přitom zhruba třetinový oproti tomu, který by dostal před restrukturalizací firmy.

Generální ředitel GM Rick Wagoner musel v březnu pod tlakem Obamovy administrativy opustit své místo. Firma se potýkala s obrovskými problémy a vláda nebyla spokojená s návrhy na restrukturalizaci, které jí vedení poskytlo. Wagoner ale zůstal na výplatní pásce firmy a měl dostávat mzdu ve výši jeden milion dolarů ročně až do té doby, než se vyřeší jeho důchod.

Společnost pak prvního června vyhlásila bankrot a jejím většinovým vlastníkem se stala americká vláda. Minulý týden automobilka bankrotový režim opustila s novým jménem Motors Liquidation Co. Součástí restrukturalizace bylo kromě prodeje menších značek i celkové snížení provozních nákladů.

Wagonerův důchod tak po 32 letech ve firmě bude 74 030 dolarů ročně. Prvních pět let k tomu ročně navíc dostane ještě 1,64 milionu dolarů za působení ve vedení. Během prvních pěti let celkem dostane 8,6 milionu dolarů, tedy přibližně 160 milionů korun.

Kdyby ale šestapadesátiletý Wagoner odešel do důchodu na konci loňského roku, dostal by během prvních pěti let důchodu celkově 23 milionů dolarů. Ročně by pak do konce života dostával 68 900 dolarů. I v novém režimu, který má automobilce snížit náklady, ale bude Wagoner mít nadále nárok na další sociální výhody.

Do funkce generálního ředitele automobilky General Motors nastoupil Rick Wagoner v roce 2000. Loni firma po více než třech čtvrtinách století ztratila pozici největší automobilky na světě.

V objemu prodeje ji předstihla japonská automobilka Toyota Motor. V roce 2008 se automobilka dostala do ztráty více než 30 miliard dolarů, v předchozím roce prodělala téměř 44 miliard dolarů.

,