Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Bývalí klienti chtějí žalovat firmu Capital Partners, ČNB s ní vede správní řízení

  • 75
Bývalí klienti zvažují žalobu na obchodníka s akciemi Capital Partners. Nelíbí se jim, jak přišli o peníze. Společnost je prý záměrně podporovala v obchodech, i když právě začínala krize a ceny akcií klesaly. Zároveň od nich vybírala poplatky. Kromě toho vede už s firmou správní řízení ČNB pro možné porušení povinností.

Podnikatel Miroslav Vorlický z Plzně se loni na podzim rozhodl s částí svých celoživotních úspor obchodovat na burze. Na počátku listopadu si otevřel účet u obchodníka s cennými papíry Capital Partners a vložil na něj v přepočtu 260 tisíc korun. O měsíc později z nich zbylo 62 tisíc.

Bylo to v době, kdy kapitálové trhy vlivem nástupu krize nejvíce krvácely a ceny akcií rychle padaly. Vorlický se přesto nechce se ztrátou smířit.

Rozhovor s šéfem Capital Partners čtěte zde

Tvrdí, že ho firma Capital Partners (CP) záměrně podporovala, aby obchodoval co nejvíce. Z každé transakce má totiž firma i ve srovnání s konkurencí velký poplatek. CP obsluhuje na čtyři tisíce klientů, kteří u ní měli na konci loňského roku v úschově 2,1 miliardy korun.

Vorlický a spolu s ním další investor, který obchody přes firmu CP přišel během krátké doby o 750 tisíc a jehož totožnost MF DNES zná, teď zvažují, zda se budou brát o své peníze u soudu. Už najali právníka. A pro firmu to nemusí být jediná nepříjemnost.

Mluvčí ČNB Pavel Zúbek uvedl, že s ní regulátor vede správní řízení pro možné porušení některých povinností obchodníka s cennými papíry. To může zahrnovat i takzvané nadměrné obchodování, tedy obchody pro obchody, jen aby z nich prostředník inkasoval poplatky.

Výsledkem správního řízení přitom může být až odnětí licence k obchodování. "Závažných případů je méně, než bývalo, ale je těžší jejich dokazování," říká šéf sekce dohledu nad finančním trhem David Rozumek. Majitel firmy CP Vladimír Černý možnost nadměrného obchodování odmítá. "Že bychom primárně nutili klienty do obchodů, kterým sami nevěříme, to vylučuji," uvedl Černý.

Capital Partners.

Bývalí klienti i lidé, kteří pro firmu zákazníky z řad hlavně movitějších lidí sháněli a s nimiž je MF DNES v kontaktu, o tom pochybují. Potvrzují tak časté diskuse z internetových fór, které se Capital Partners týkají.

"Například jednou přišel manažer a zjistil, že nějaký náš klient ještě neinvestoval. Řekl tedy mému kolegovi, ať mu něco doporučí, že bude mít odměnu z pokynu," říká Martin Hýbner, bývalý policista, jenž pro CP měsíc pracoval. Jeho slova potvrzuje také další bývalý pracovník.

"Lidé jsou tam k častým obchodům tlačeni provizní smlouvou. V podstatě to funguje jako pyramida. Můj nadřízený má z mých obchodů provizi, jeho šéf má z toho také něco a tak to jde až na vrchol," uvedl pro MF DNES.

"Často mi radili, abych nakupoval či prodával, a to i s pomocí úvěru. Později jsem zjistil, že když jsem neuposlechl a během jednoho dne nekoupil a zároveň neprodal, byl jsem na tom vlastně lépe," stěžuje si Vorlický s tím, že hlavně v počátcích věřil, že se mu firma o peníze stará dobře.

Výraz "dobře se starat" je však nevhodně použitý. Společnost CP totiž v drtivé většině případů klientům pouze nezávazně radí a ti si o svých obchodech rozhodují sami. Firma tak má smluvně ošetřeno, že nenese žádnou odpovědnost z neúspěchů obchodování jednotlivých zákazníků.

"Chceme, aby klienti měli aktivní přístup ke svému obchodování. Díky našemu marketingu k nám přicházejí spíše ti spekulativní," říká šéf CP Černý.

Nad tím, že by lidé zkoušející investovat jen několik stovek tisíc korun měli být spekulativní investoři, se však lidé z branže pozastavují.

"Hrát divokou kartu s denními obchody drobným investorům se statisíci korun nedoporučuji," uvedl finanční poradce Vladimír Fichtner.

Jak se vlastně lidé ke Capital Partners dostávají? Hlavním obchodním lákadlem je velmi aktivní telemarketing. Nabídky po telefonu vyslyšel i Vorlický.

Zprostředkovatelé, kteří pro obchodníka s cennými papíry pracují, zkoušejí podle vyjádření bývalých pracovníků telefonovat v podstatě naslepo například šéfům firem či lékařům a přesvědčit je, aby začali přes CP investovat do cenných papírů.

To je způsob, kterým drobné klienty lákají i jiní obchodníci. Sám šéf Černý připouští, že jsou v přesvědčování klientů velmi aktivní, ale ne agresivní. "Slovo agresivní by asi i odporovalo zákonu," uvedl v rozhovoru pro MF DNES.

Podle bývalých telefonistů je mezi nimi obrovská fluktuace, obvykle vydrží dělat takovou práci jen několik dní.

,