Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák.

Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. | foto: ČTK

Bývalý bankéř pro bohaté Dvořák řídí už dvě privatizace - ČSA i letiště

  • 1
Ještě před dvěma a půl lety bylo jeho jméno známé prakticky jen mezi bankéři, nyní vede dvě státní společnosti chystané k privatizaci zároveň - ČSA a Letiště Praha.

Příchod Miroslava Dvořáka do čela státního letiště v Ruzyni byl překvapivý. Od roku 1992 pracoval v ČSOB, v které se postupně vypracoval na šéfa privátního bankovnictví. V bance měl na starosti kompletní péči o bohaté klienty, s financemi pomáhal například i podnikateli ve stavebnictví a pozdějšímu ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi.

Někdejší ministr dopravy poslal Dvořáka připravit letiště na prodej. "Znám ho velmi dobře, mám k němu plnou důvěru," řekl tehdy Aleš Řebíček. Privatizace měla podle původních představ ministra vynést až sto miliard v hotovosti. Nakonec ji zřejmě zakáže parlament.

Jeho přítelem, který má velmi blízko k letišti i pražskému magistrátu, je i Roman Janoušek. Podnikatel, jehož peníze na účtech ve Švýcarsku zmrazila a šetří tamní policie kvůli objasnění jejich původu, je zase blízkým přítelem Pavla Béma, primátora a zástupce Prahy v dozorčích radách letiště a dříve i ČSA.

V Praze-Podolí Dvořákovi a Janouškovi navrhl architekt Radan Hubička vedle sebe dvě velmi podobné vily. Jedna, která je napsána na Dvořákovu manželku Radanu, již stojí, druhá, podle katastru ještě nedostavěná, je zapsána na Simonu Janouškovou. Náklady na stavbu každého domu lidé z oboru odhadují až na sto milionů korun. Oba domy, proti kterým neúspěšně protestovali sousedé, stojí na pozemku Romana Janouška.

Dříve vstřícný bankéř přestal komunikovat

Podle týdeníku Ekonom navíc Janoušek Dvořákovi prodal dříve jiné pozemky. Ten své vztahy s Janouškem nikdy nekomentoval - dříve velmi přátelský a vstřícný privátní bankéř se po přestupu na státní letiště uzavřel a rozhovor již přes rok odmítá. Pod jeho vedením se Ruzyně přeměnila ze státního podniku na klasickou akciovou společnost. Letos poprvé mu ubývají kvůli krizi cestující. I tak je letiště stále výnosným byznysem s malou konkurencí a takřka monopolním postavením: letiště v Odoleně Vodě, které má odlákat levnější dopravce, stále nemá patřičná povolení. Konkurencí jsou pro Prahu tak hlavně Mnichov a Vídeň na dálkových linkách.

Před pár lety se Dvořák vrhl do podnikání v obnovitelných zdrojích energie. Založil firmu RenoEnergie, v které má více než čtyřpětinový podíl. Podle místopředsedy představenstva Jakuba Heluse se už dnes Dvořák na chodu firmy příliš nepodílí a působí hlavně jako vlastník. "Než přišel na letiště, tak se ve firmě dost angažoval, teď už moc ne," říká Helus.

Firmě se daří: za loňský rok vydělala pět milionů, má dvě malé vodní elektrárny na Dyji a Ohři, letos spustila i první elektrárnu na slunce v Hodonicích u Znojma. Za téměř čtvrt miliardy korun staví ještě malou vodní elektrárnu v Lovosicích. "Slunce je pro nás doplněk, zajímá nás dál hlavně voda," dodal Helus.