Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Exmanažer Tesly shání peníze na obří továrnu na baterie ve Švédsku

  7:54aktualizováno  7:54
Peter Carlsson počítá s růstem poptávky po bateriích ze strany výrobců elektromobilů. Podle něj přechod na elektromobily vzbudí v Evropě dosud nevídanou poptávku po bateriích. Jeho firma Northvolt proto začíná shánět finance na stavbu největší továrny na baterie v Evropě, která by se velikostí vyrovnala rozestavěné Gigafactory firmy Tesla v Nevadské poušti.

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Gigafactory by měla být po dokončení v roce 2023 schopna ročně vyrábět baterie o ekvivalentu 32 gigawatthodin. Tesla na projektu spolupracuje s japonskou firmou Panasonic.

„Nekonkurujeme Tesle, protože oni nebudou baterie prodávat, ale sdílíme silnou vizi, že je nesmírně důležité zbavit naši společnost závislosti na fosilních palivech,“ říká bývalý manažer Tesly Peter Carlsson.

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Northvolt počítá s investicí čtyř miliard eur (108 miliard Kč) během šesti let, zatím shání 50 milionů eur na pilotní projekt. Přispěly mu už švédský národní výrobce elektřiny Vattenfall a další švédské energetické a inovativní agentury. V továrně by mělo pracovat 2500 až 3000 kvalifikovaných lidí a používat by měla obnovitelnou energii.

Elektrifikace se v posledních letech stává v důsledku klimatických změn sílícím trendem v automobilovém průmyslu. Podle odhadů analytiků CRU Group by se v roce 2021 mohlo prodat 4,4 milionu elektromobilů a hybridních vozů a v roce 2025 více než šest milionů, ještě loni to bylo pouze 1,1 milionu.

Některé automobilky se mezitím chystají vyrábět si baterie samy, protože nechtějí záviset na asijských hráčích jako jsou japonský Panasonic Corp., jihokorejské LG Chem nebo čínská firma CATL. Carlsson proto nechce cílit pouze na výrobce elektromobilů, ale i na oblast skladování energie a těžké průmyslové stroje.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží...
Autobusy z dálnice D1 nahradíme vlaky, říká Jančura. Míří i do Německa

Na českých silnicích začíná být husto. O klienty se perou soukromí dopravci i stát. Šéf RegioJetu Radim Jančura říká, že naučí lidi z Moravy jezdit do Prahy...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8
Konec výmluv na „vyšší moc“. RegioJet dá slevu, i když zpoždění nezavinil

Dopravce RegioJet zavádí od 15. září na všech svých autobusových i vlakových spojích takzvanou garanci včasného příjezdu do výstupní stanice. Cestujícím pošle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.