Bývalý šéf Telecomu Berdár svými penězi pomáhá rozjíždět začínající firmy

  4:47aktualizováno  4:47
Úspěšně přivedl Český Telecom k privatizaci a tučnou, mnohamilionovou provizi nyní už dva roky investuje do začínajících firem. Z Gabriela Berdára, emotivního "ďábelského šéfa" Telecomu, je nyní "andělský investor", jak si říkají lidé podporující startující firmy.

V Česku je podle Gabriela Berdára mnoho dobrých nápadů, ale začínající firmy je neumějí prodat. | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

"Je tu hodně skvělých nápadů, ale málo lidí, kteří by je dokázali dobře prodat. Prezentace některých lidí, kteří nabízejí kapitálový vstup do své firmy, se mnohdy podobá básnickému cvičení. Většinou ale nemají jasný obchodní plán na více než půl roku dopředu," řekl v rozhovoru s MF DNES Gabriel Berdár.

Podle něho mnoho začínajících podnikatelů nedokáže využít prostředky od svého prvního investora k tomu, aby firmu někam posunuli. Nakoupí počítače, automobily a vybaví kanceláře, ale nevyužijí znalosti, kterými jim může v rozvoji podnikání zkušený investor pomoci.

. Gabriel Berdár

Dnes investuje do začínajících a malých firem a radí v oblasti informačních technologií a telekomunikací. Mimo jiné působí i v poradenské a investiční firmě Venture Investors. Předtím stál v čele Českého Telecomu, který připravoval na privatizaci. Působil i ve firmách Dell, Xerox či IBM. Volný čas tráví aktivním sportem, v poslední době je možné vidět jej na českých okruzích, kde prohání upravenou sportovní Hondu CBR 600 RR.

"Andělé" však pracují jinak. Jde jim především o zhodnocení peněz, a proto často chtějí zasahovat do chodu firmy, pokud vidí, že by šla řídit lépe.

Zajímavých firem je málo

Berdár tvrdí, že za osobní setkání stojí jedna z deseti společností, která vyplní jeho standardní dotazník.

"Z té desetiny pak pohoří dalších 80 procent na tom, že zakladatelé nemají plán do budoucna. Často si myslí, že když nyní rostou o třetinu, budou schopni stejně růst za pět let. To pak na prezentacích lítají fantastická čísla o obratu v desítkách milionů korun a milionových ziscích. Ale neopírají se o reálné možnosti firmy a trhu," dodal. 

S tím souhlasí i soukromá investorka Silke Horáková, která v Česku působí už 16 let.

"Problém je především se strategií, kterou si mladí a nezkušení podnikatelé nedokážou dobře vytvořit. Proto je důležité, aby vedení firmy umělo naslouchat investorovi, který si prošel podniky všech možných velikostí," říká Horáková s tím, že se sama často podílí na tvorbě obchodních plánů.

Podle ní dříve chyběly začínajícím firmám základní obchodní dovednosti, ale nyní se situace zlepšuje.

Investorů přibývá
S tím, jak roste počet příležitostí pro menší investice, roste i počet andělských investorů. Podle Ondřeje Bartoše z organizace Tuesday Business Network, sdružující podnikatele v oblasti informačních technologií, neustále přibývá lidí ochotných své vydělané peníze investovat do nadějných projektů.

"Andělské investování se v Česku rozšiřuje a stále více lidí je ochotno se takto bavit. Je zde totiž mnoho úspěšných podnikatelů, kteří své firmy buď prodali, nebo už fungují bez nich," řekl Bartoš.

Podle něho je nyní v Česku několik desítek takových "andělů". Kromě Gabriela Berdára a Silke Horákové je to například i František Míka, který založil a prodal úspěšnou technologickou firmu APP.

Investorem, i když pro poněkud větší firmy, se hodlá brzy stát i Leoš Novotný, který nedávno prodal potravinářskou firmu Hamé Babice islandské firmě Nordic Partners. Novotný se však podle svých slov chce věnovat spíše záchraně nadějných podniků v nesnázích.

Čtvrtina peněz pro začínající
"Andělé" do nových projektů investují zhruba čtvrtinu svých dostupných peněz. Podle Berdára jde totiž o velmi rizikový byznys.

"Do jednoho roku zanikne zhruba 50 procent nových firem, do tří let je to už 80 procent a z toho zbytku skončí do dalších pěti let dalších 80 procent. Musíme proto velmi dobře vybírat, kam peníze dáváme," uvedl bývalý šéf Telecomu.

Osobně se mu zatím žádná investice do začínající společnosti nevymstila a vždy dostal zpět minimálně to, co investoval.

"Hodně peněz jsem ztratil v investicích do akcií. Ale s tím se prostě někdy musí počítat," dodává. Berdár říká, že jakmile cítí rozpor mezi plánem firmy, ve které má peníze, a realitou a domluva s vedením nepomůže, stáhne se.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Končí ředitel Finanční správy Janeček, jeho úřad čelil četné kritice

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Martin Janeček působí ve Finanční správě od roku 2003 a v roce 2014 se stal jejím generálním ředitelem. Podle médií by...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Zmrzlina nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama potravinářské firmy Frujo na značku Toje využívá jazykový sexismus,...

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...



Najdete na iDNES.cz