Hotel The Augustine nabízí tureckou lázeň hammam, ale i ajúrvédské procedury. V hotelu Mandarin Oriental nabízejí pro změnu procedury založené na čínské medicíně.
"Vzrostla poptávka po omlazujících procedurách, lidé chtějí rychlé a viditelné výsledky. Stále více jich hledá přírodní a bezpečnou alternativu k plastické chirurgii," popisuje hlavní důvody zájmu Lenka Rogerová, mluvčí pětihvězdičkového hotelu Mandarin Oriental, který umístil lázně do prostoru bývalé renesanční kaple.
Všichni užívají honosnou zkratku SPA z latinského Sanitas per Aqua, což se dá volně přeložit jako vodou ke zdraví. Takové lázně nejsou určené jen pro ubytované hosty. "Už delší dobu máme lázně pro hotelové hosty, ale nyní je nabízíme i tuzemské veřejnosti," říká Katarína Králová z hotelu Boscolo Prague.
Hotel Le Palais je otevřený od roku 2002, SPA přidal v roce 2008. "Dvě místnosti na masáže se však s rozšiřujícím se trendem rozrostly na pět a whirpool," uvedla asistentka ředitele Denisa Santosová. Rozšiřovat své vodní lázně hodlá i Four Seasons.
Nová lázeňská profese
S tím se zrodila i nová profese. "Ve Spojených státech to funguje už 20 let, ale v Evropě si hoteliéři teprve před pár lety všimli, že by to mohla být další služba. Chvíli to trvalo, ale už je to zisková záležitost. A s tím se vytvořila profese lázeňského poradce," říká MF DNES Valérie Isoirdová z firmy VI SPA Consulting. Je to Francouzka a do Prahy přijela pomoci s otevřením lázní v novém pětihvězdičkovém hotelu The Emblem.
Lázeňské hotelové služby nejsou až tak nedostupné pro ty, kdo si mohou dovolit utratit za návštěvu zhruba dva tisíce korun. "Kupodivu je takových lidí dost. Jsou bohatí lidé, kteří do péče investují málo, ale je hodně těch, kdo šetří celý měsíc a nechají se pak jedno odpoledne hýčkat," popisuje Isoirdová. Už otevírala hotelové lázně na Seychelských ostrovech pro kosmetiku Shiseido, v Paříži pro Clarins v hotelu Royal Monceau a také v Ritz–Carltonu v Torontu. Jejím úkolem je najmout správný personál, vybrat vhodnou značku kosmetiky a péče a navrhnout byznys plán.
"Nejdůležitější jsou dva měsíce příprav, kdy řídím nábor personálu, výběr hlavního manažera, školení a vše od konzultace s architekty po výrobu vizitek. Je to velmi intenzivní práce, takže ji beru jen jednou ročně a jedu nonstop," unaveně dodává.
Její příští mise bude patrně v Tel Avivu v malých soukromých lázních. "Je to svět dostupného luxusu, kterého se krize tolik nedotkla," podotýká Isoirdová, která se v kosmetice pohybuje už 25 let a začínala jako kosmetička v Japonsku.
Přesto je to byznys, který není ziskový hned. Jen nejúspěšnějším hotelům se podaří dostat lázeňské centrum do zisku dříve než za tři roky, hodně však záleží i na ceně vybavení. Navíc si většina zákazníků přeje jen masáže, a ty hotelům nenesou tolik jako kosmetika. S tou je totiž spojený prodej výrobků dané značky.
Majitelé hotelu The Emblem si pro SPA v pátém a šestém patře hotelu s výhledem na Pražský hrad vybrali značku francouzské kosmetiky Pure Altitude s výtažky z rostlin pěstovaných v extrémních podmínkách, jako jsou hořce.
Pro Isoirdovou bylo v Česku obtížné vybrat zaměstnance. "To je těžké vždycky, protože v každé zemi se řemeslu učí jinak," vysvětluje.
Ve Francii se kosmetičky naučí pečovat o tělo komplexně od masáží přes péči o obličej i ruce. Zato v Česku bojovala s tím, že je studium rozdělené. "Našli jsme výborné kosmetičky, manikérky a maséry, uměli svůj obor na špičkové až medicínské úrovni, ale my jsme potřebovali, aby každý zvládal všechny tři profese," pokračuje. Nakonec se podařilo najít Češky, které navíc měly zkušenosti s prací v zahraničí a mluví anglicky.