"Rozhodně v prodejích aut s hybridními motory zaostáváme v porovnání se západoevropskými zeměmi. Není tu žádné zvýhodnění vozů, které jsou k přírodě šetrnější," říká mluvčí Hondy Hana Holcová.
Z více než tří tisíc aut, která Honda loni v Česku prodala, jich bylo na hybridní pohon 26. Podobně nízký podíl hybridních motorů hlásí i jiné automobilky. Například Toyota svých hybridních priusů loni prodala 56.
"Je to ale dvojnásobek oproti roku 2006," říká Petr Zima z Toyoty. Velký růst hlásí i Lexus, čtyři z deseti prodaných aut této značky u nás mají hybridní pohon. Loni se u nás prodalo 263 lexusů.
Přesná čísla o tom, kolik se u nás vlastně prodá vozů s hybridními pohony, nejsou. Svaz dovozců automobilů totiž vede čísla například o vozech na stlačený zemní plyn CNG, ale hybridní motory jsou schované v kategorii ostatní spolu s vozy, které žádný hybridní pohon nemají.
Hybridní auta se navíc vyplatí kupovat spíše v Německu. Například nejlevnější Toyota Prius je v Česku o více než sto tisíc dražší, než u západních sousedů. Lidé u nás tak zatím kromě dobrého pocitu nemají žádnou motivaci kupovat ekologická auta.
. Ekoauta s nižší daníParlamentem prošel prvním čtením návrh na snížení silniční daně pro vozidla na hybridní pohon, auta na LPG, zemní plyn (CNG) a vysokoprocentní směsi biopaliv. Nižší daň budou platit rovněž majitelé nových vozů. První tři roky provozu bude sazba nižší o 48 procent, další tři roky o 40 procent. Naopak majitelé vozů starších než 18 let budou platit o čtvrtinu více. |
Ve světě jsou přitom běžné daňové úlevy nebo například speciální pruhy pro vozidla s takovým pohonem, díky kterým nemusí řidiči "čistších" aut čekat v zácpách tak dlouho.
Podle Petra Zimy jsou nejčastějšími kupujícími hlavně firmy, především se zahraničními majiteli. "Objevují se uvědomělé firmy, jejichž politikou je ochrana životního prostředí, a ty pak kupují takové vozy i u nás," říká Zima.
I ostatní automobilky se snaží přijít s jinými "zelenými" pohony. Škoda například představuje řadu Green Line. Její koncept počítá i s mícháním benzinu a bioetanolu. Osmdesát pět procent paliva je získáno z odpadové dřevní hmoty a jiných rostlinných zbytků.
Nižší daně pro ekoauta
Ministerstvo životního prostředí chystá velké změny v oblasti alternativních pohonů, především jejich daňového zatížení. Plán ekologické daňové reformy, která prošla již prvním čtením ve Sněmovně, počítá s nižší silniční daní pro úspornější vozidla, a naopak ještě více zdaní vozidla vyrobená před rokem 1990.
Silniční daň se však týká jen vozidel, která využívají jejich řidiči pro podnikání. Ministerstvo zvažuje ještě druhý krok ekologické reformy, která by rozlišovala daně na nová auta i pro soukromé využití.
"Zvažovány jsou dva koncepty – zdanění emisí prachových částic či zdanění emisí uhlíku," uvedl Kašpar. Podobný model funguje například v Rakousku: k autu se platí daně i podle toho, kolik emisí CO2 na kilometr do ovzduší vypustí.