Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Guru hubnutí prodává „zdravé“ logo na jídlo. Má ho slanina, cukr i chipsy

  8:00aktualizováno  8:00
Lidem v 70 poradnách Svět zdraví radí za desetitisíce, jak zhubnout. Byznysu s hubnutím se zřejmě daří, majitel firmy Sunkins, Josef Hůla, expanduje. Jeho neziskovka „Zdravá potravina“ propůjčuje logo ‚zdravého‘ zeleného jablka výrobcům potravin. Dostává ho však i anglická slanina, cukr, čokoláda, brambůrky nebo uzený sýr.

Změna loga Zdravá potravina na Čteme etikety za vás | foto: zdravapotravina.cz

Prodejce výživových doplňků, firma Sunkins, která provozuje síť poraden Svět zdraví, začala nově také známkovat kvalitu potravin. Převzala občanské sdružení Zdravá potravina, které uděluje logo zeleného jablka na potraviny, jež doporučuje zákazníkům.

„Byl to nadšenecký projekt. Dělám v oblasti zdraví a líbilo se mi, že někdo čte etikety za mě a říká mi, co je zdravé,“ vysvětluje čtyřicetiletý podnikatel Hůla.

Značku koupil od zakladatele sdružení Rudolfa Náprstka. Původním povoláním webový programátor rozjel v roce 2007 na internetu webové stránky zabývající se složením potravin. Motivovala ho k tomu snaha vyřešit své vlastní zdravotní problémy s alergií.

Hůla tak spolu se sdružením získal několik atraktivních domén, které se zabývají složením potravin - emulgatory.cz, chemievjidle.cz, zdravapotravina.cz, zdraverecepty.cz a zdraveprodejny.cz. Všechny se dnes sbíhají na jedné adrese - „zdravapotravina.cz“, které především propagují značku s jablkem. V druhém sledu pak odkazují na články o zdravé výživě na webu lidicky.cz. Za kolik servery a koncept koupil, Hůla neuvedl.

Josef Hůla, zakladatel sítě poraden Svět zdraví, firma Sunkins

Josef Hůla, zakladatel sítě poraden Svět zdraví, firma Sunkins

Hůlův Sunkins má 70 poboček s názvem „Svět zdraví“ v Česku na Slovensku a v Polsku. Poradenské pobočky fungují na principu frančíz. „V současnosti se soustředíme na rozvoj služeb v oblasti hubnutí a sestavování individuálních jídelníčků i pro problematické skupiny klientů - děti, diabetiky nebo například onkologické pacienty po skončení léčby. A samozřejmě jsme zaměřeni na expanzi v zahraničí, nyní konkrétně v Polsku,“ říká Hůla.

Loni měla firma obrat zhruba 75 milionů a podle Hůly je v černých číslech. Hůla rozjel podnikání v roce 2011, když začal udělovat frančízy a školení zájemcům.

Problém s označením ‚zdravý‘

Se slovem ‚zdravé‘ musel byznysmen Hůla začít šetřit v momentě, kdy se značka před spotřebiteli začala objevovat na obalech potravin.

Místo ‚Zdravá potravina‘ je tak u zeleného jablka napsáno ‚Čteme etikety za vás’. „Přejmenovali jsme to, protože slovo ‚zdravý‘ štve úřady,“ říká Hůla. Na staré logo si posvítil živnostenský úřad pro střední Čechy kvůli možnému klamání zákazníků - na podnět konkurenční iniciativy „Vím co jím“.

„Legislativa je přísná a označení ‚zdravý‘ je takzvaně zdravotní tvrzení a vy musíte prokázat, že je potravina zdraví prospěšná,“ vysvětluje Irena Šedivá z občanského sdružení Svět zdraví.

Zatím největším klientem Sdružení Zdravá potravina je diskont Pennymarket ze skupiny Rewe. Spolupráce začala letos v lednu. „Penny nás oslovil, že by se chtěl vyprofilovat jako kvalitnější obchod, abychom jim nezávisle ohodnotili potraviny,“ vysvětluje Hůla.

A jak si vysvětlit, že logo se zeleným jablkem, evokujícím zdravé stravování, se nachází i u potravin jako jsou chipsy nebo hranolky? „Nedíváme se na potraviny z hlediska výživářského a neříkáme zákazníkům, co mají jíst. Dáváme jim jen informaci, která potravina je zcela nebo téměř bez aditiv,“ říká Šedivá.

Body udělují brigádníci

Sdružení hodnotí potraviny podle tří kritérií a boduje je. Body jsou  za to, když je znám konkrétní výrobce potraviny, nejen distributor. Dále jsou body za nízký obsah „éček“ a nakonec za vysoký obsah suroviny, která tvoří podstatu výrobku - například vysoký podíl kakaa v čokoládě nebo vysoký podíl masa v šunce.

Hodnocení provádějí převážně brigádníci, kteří podle kritérií přiřazují výrobkům body. Celé hodnocení pak svým jménem zastřešuje lékařka Hana Střítecká, která vyučuje nutriční poradenství na Univerzitě obrany v Hradci Králové. Koncept stojí na tom, že lidé, kteří nečtou nebo nerozumí informacím na etiketách, se jednoduše rozhodnou důvěřovat logu se zeleným jablkem.

O udělení loga si může požádat kterýkoliv výrobce potravin. Cena pro používání loga na obalu jednoho druhu výrobku je 5 až 13 tisíc za rok, podle velikosti výrobce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)
Manažeři Alzy.cz budou diskutovat o expanzi a marketingu. Odvysíláme živě

Bankrot, zavíráme. Obchody ve světě čím dál obtížněji čelí on-line konkurenci. I tuzemská jednička Alza.cz dohání v tržbách velké kamenné řetězce. Loni utržila...  celý článek

Demontáž bezmála 47 metrů vysoké ocelové konstrukce potrvá zhruba týden.
Bilance za těžbu uranu na Českolipsku: stát zaplatí dalších 25 miliard

Likvidace následků těžby uranu v oblasti Stráže pod Ralskem na Českolipsku bude od začátku příštího roku do úplné nápravy území stát ještě 24,8 miliardy korun....  celý článek

Ilustrační snímek
Klinika nabízela příliš levné operace očí, musí se omluvit konkurentům

Oční klinika, která nabízela klientům superlevné operace očí, se podle soudu dopustila neférového jednání vůči konkurenci a musí se omluvit. Laserovou korekci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.