Čínská konkurence pro Airbus a Boeing. C919 poprvé vzlétl

  8:51aktualizováno  8:51
Čínská společnost Comac uskutečnila v pátek první let se svým novým letadlem C919. Tento stroj by mohl narušit vládu Airbusu a Boeingu mezi letadly na krátké a středně dlouhé tratě.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China | foto: Comac

Dlouho očekávaná událost je zatím jedním z mnoha kroků, aby se Comac mohl dostat mezi duo Airbus/Boeing. Přesto jde z pohledu letectví o zásadní událost, je to zatím největší čínské letadlo. Čína se netají tím, že by se chtěla stát lídrem ve světovém letectví.

Sedmdesát devět minut dlouhý let probíhal bez cestujících, na palubě bylo jen pět členů posádky. Let proběhl bez problémů a Comac ho označil za úspěšný. Firma, na rozdíl od Airbusu či Boeingu, umožnila například při testování stream s pohledem do kokpitu.

Celý plán má ale zatím mírné zpoždění: letadlo už je hotové od roku 2015, teprve v pátek ale poprvé vzlétlo.

Fotogalerie

Výrobce teď čeká náročná certifikace a schvalování u leteckých úřadů, které zabere několik let, pokud s ním chce prorazit i do zahraničí.

Letadlo není úplně čínské, velká část výbavy je od zahraničních výrobců, například od Honeywell nebo General Electric. Výroba druhého letadla už běží. Po dokončení šesti letadel a jejich testování se firma rozhodne, zda s nimi půjde do sériové výroby. Není totiž jasné, jak budou spolehlivé či jakou budou mít spotřebu.

Zájem o letadla je: dosud má Comac 570 objednávek od 23 kupců, většinou čínských dopravců nebo firem napojených na čínský kapitál. Výjimkou je 20 letadel pro General Electric.

Letadlo pro 168 cestujících je zhruba podobné velikosti jako Boeing 737-800 a Airbus A320, což jsou nejprodávanější letadla na světě.

Čína už s výrobou letadel zkušenosti má, Airbus je v Číně pro asijský trh montuje.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz