Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská konkurence pro Airbus a Boeing. C919 poprvé vzlétl

  8:51aktualizováno  8:51
Čínská společnost Comac uskutečnila v pátek první let se svým novým letadlem C919. Tento stroj by mohl narušit vládu Airbusu a Boeingu mezi letadly na krátké a středně dlouhé tratě.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China | foto: Comac

Dlouho očekávaná událost je zatím jedním z mnoha kroků, aby se Comac mohl dostat mezi duo Airbus/Boeing. Přesto jde z pohledu letectví o zásadní událost, je to zatím největší čínské letadlo. Čína se netají tím, že by se chtěla stát lídrem ve světovém letectví.

Sedmdesát devět minut dlouhý let probíhal bez cestujících, na palubě bylo jen pět členů posádky. Let proběhl bez problémů a Comac ho označil za úspěšný. Firma, na rozdíl od Airbusu či Boeingu, umožnila například při testování stream s pohledem do kokpitu.

Celý plán má ale zatím mírné zpoždění: letadlo už je hotové od roku 2015, teprve v pátek ale poprvé vzlétlo.

Fotogalerie

Výrobce teď čeká náročná certifikace a schvalování u leteckých úřadů, které zabere několik let, pokud s ním chce prorazit i do zahraničí.

Letadlo není úplně čínské, velká část výbavy je od zahraničních výrobců, například od Honeywell nebo General Electric. Výroba druhého letadla už běží. Po dokončení šesti letadel a jejich testování se firma rozhodne, zda s nimi půjde do sériové výroby. Není totiž jasné, jak budou spolehlivé či jakou budou mít spotřebu.

Zájem o letadla je: dosud má Comac 570 objednávek od 23 kupců, většinou čínských dopravců nebo firem napojených na čínský kapitál. Výjimkou je 20 letadel pro General Electric.

Letadlo pro 168 cestujících je zhruba podobné velikosti jako Boeing 737-800 a Airbus A320, což jsou nejprodávanější letadla na světě.

Čína už s výrobou letadel zkušenosti má, Airbus je v Číně pro asijský trh montuje.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Pardubický kraj pokračuje v jednáních se soukromými dopravci

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Soukromý dopravce Leo Express loni zaslal na ministerstvo dopravy nabídky na převzetí většiny rychlíkových linek od...

Uber podepsal, že se zapojí do EET. Jeho stávající řidiči však nikoli

Ministryně financí Alena Schillerová a generální manažer společnosti Uber pro...

Generální manažer alternativní taxislužby Uber ve čtvrtek na ministerstvu financí podepsal dohodu o sdílení informací o...

Letecký obr A380 má to nejlepší před sebou, věří šéf Airbusu

GIGANT. Airbus A380 dokážou odbavit jen vybraná světová letiště - pražská...

Vůbec poprvé se letecký obr A380 neobjevil na letecké show Farnborough Airshow. Provozní ředitel Airbusu Tom Williams...

Najdete na iDNES.cz