Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čínská konkurence pro Airbus a Boeing. C919 poprvé vzlétl

  8:51aktualizováno  8:51
Čínská společnost Comac uskutečnila v pátek první let se svým novým letadlem C919. Tento stroj by mohl narušit vládu Airbusu a Boeingu mezi letadly na krátké a středně dlouhé tratě.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China | foto: Comac

Dlouho očekávaná událost je zatím jedním z mnoha kroků, aby se Comac mohl dostat mezi duo Airbus/Boeing. Přesto jde z pohledu letectví o zásadní událost, je to zatím největší čínské letadlo. Čína se netají tím, že by se chtěla stát lídrem ve světovém letectví.

Sedmdesát devět minut dlouhý let probíhal bez cestujících, na palubě bylo jen pět členů posádky. Let proběhl bez problémů a Comac ho označil za úspěšný. Firma, na rozdíl od Airbusu či Boeingu, umožnila například při testování stream s pohledem do kokpitu.

Celý plán má ale zatím mírné zpoždění: letadlo už je hotové od roku 2015, teprve v pátek ale poprvé vzlétlo.

Fotogalerie

Výrobce teď čeká náročná certifikace a schvalování u leteckých úřadů, které zabere několik let, pokud s ním chce prorazit i do zahraničí.

Letadlo není úplně čínské, velká část výbavy je od zahraničních výrobců, například od Honeywell nebo General Electric. Výroba druhého letadla už běží. Po dokončení šesti letadel a jejich testování se firma rozhodne, zda s nimi půjde do sériové výroby. Není totiž jasné, jak budou spolehlivé či jakou budou mít spotřebu.

Zájem o letadla je: dosud má Comac 570 objednávek od 23 kupců, většinou čínských dopravců nebo firem napojených na čínský kapitál. Výjimkou je 20 letadel pro General Electric.

Letadlo pro 168 cestujících je zhruba podobné velikosti jako Boeing 737-800 a Airbus A320, což jsou nejprodávanější letadla na světě.

Čína už s výrobou letadel zkušenosti má, Airbus je v Číně pro asijský trh montuje.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Návrh na pozastavení čtyřmiliardové zakázky SŽDC neprošel

Vlak (ilustrační foto)

Čtyřmiliardový tendr Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který napadla společnost Strabag, bude pokračovat. Úřad...

Najdete na iDNES.cz