Změny Komise navrhla ve Směrnici o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel.
„Oblast působnosti směrnice již zahrnuje i nové typy motorových vozidel, jako jsou elektrokola, segwaye či elektrické koloběžky. Používání těchto nových typů elektrických vozidel v dopravě může způsobovat dopravní nehody, jejichž poškozené je třeba chránit a urychleně odškodňovat,“ uvádí směrnice. Zároveň však dodává, že členské státy mohou udělit těmto dopravním prostředkům výjimku z povinnosti pojištění.
Co říká návrh směrnicePovinnost získat povinné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, kterou směrnice stanovuje, vztahuje i na samořízená a částečně samořízená vozidla. Oblast působnosti směrnice zahrnuje i nové typy motorových vozidel, jako jsou elektrokola, segwaye či elektrické koloběžky. Používání těchto nových typů elektrických vozidel v dopravě může způsobovat dopravní nehody, jejichž poškozené je třeba chránit a urychleně odškodňovat. Stávající směrnice však členským státům rovněž dává pravomoc osvobodit taková vozidla od povinnosti mít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, uznají-li to za nutné. (Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice z 16. září 2009 o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontrole povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění. (V Bruselu dne 24.5.2018 ) |
O dětských autíčkách se směrnice nezmínila, podle výkladu České asociace pojišťoven se jich to však také týká, stejně jako různých podomácku vyrobených vozítek, která mohou působit vážnější škody. Asociace usiluje o vyjmutí nebo zmírnění této povinnosti v Česku.
„Podle této definice by se pak povinné ručení mělo vztahovat nově nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka, což vyvolá řadu komplikací zejména pro spotřebitele. Za český trh usilujeme o řešení, jež nám umožní tuto povinnost vyjmout nebo alespoň zmírnit,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
České zastoupení Evropské komise vyjádření asociace o tom, že EK navrhuje povinné ručení pro dětská autíčka, odmítá, informaci označilo za hoax neboli poplašnou zprávu.
„Žádné povinné ručení pro dětská autíčka či jiné hračky. Jde pouze o motorová či elektrická vozidla určená k přepravě,“ uvedlo české zastoupení EK.
Protože jde navíc o směrnici, mají členské státy možnost si samy stanovit jednotlivá opatření. V tomto případě mohou tedy i segway či elektrokolo z národní legislativy vyjmout. „Nikdo tedy Českou republiku nenutí, aby měla ve své legislativě, že třeba na elektrické golfové vozíky musíte mít povinné ručení. Stát ale musí zajistit, aby oběti, které například segway zraní, porazí nebo jim způsobí nějakou újmu, měly nárok na odškodnění ze strany státu, od národního garančního fondu,“ dodalo zastoupení.
Návrhem komise se bude nyní zabývat Evropský parlament a Rada EU. Povinným ručením by podle jejího vyjádření měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.
Další změnou, kterou směrnice přináší, je sjednocení potvrzení o jízdě bez nehody ve všech státech EU. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se například přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,“ uvedl ředitel asociace Jan Matoušek.
V Česku už právní ochrana existuje, směrnice je nadbytečná
Návrh EK má také zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech státech EU stejně.
Končí vám povinné ručení. Porovnejte si nabídky a ušetřete. |
„Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,“ uvedla specialistka na pojištění motorových vozidel asociace Lucie Žulavská.
V České republice princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů.
„Také zajištění rovnosti všech občanů Evropské unie v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V České republice je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, takže tento problém u nás neexistuje. Nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ podotkla Žulavská.
„Některé pojišťovny už teď umí převést bonusy svých klientů ze Slovenska. Případné rozšíření o další členské státy vítáme. Spotřebitelům to přinese jednoznačné snížení nákladů při změně pobytu. Například se tak zkušený 40letý řidič nebude muset pojišťovat za podmínek, které by u nás dostal i úplný nováček,“ řekl ČTK specialista Chytrého Honzy Tomáš Čáp.
Souhlasí také s rozšířením pojištění na další motorová vozidla, ale podle úvahy, jakou škodu mohou reálně způsobit. Například podle maximální rychlosti, hmotnosti a dalších parametrů. „Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdní,“ dodal.
Až bude směrnice schválena Evropskou radou a Parlamentem, bude právní předpis vydán v úředním věstníku EU a nabude účinnosti dvacátý den po jeho vydání. Směrnice má v tento okamžik stanovenu roční transpoziční lhůtu, v rámci kterém musí být zavedena do českého právního řádu. Je ale možné, že se lhůta se ještě v rámci legislativního procesu prodlouží.