Povinné ručení bude muset být i na segwaye a e-kola, navrhla Komise

  7:51aktualizováno  27. června 10:50
Povinné ručení bude muset být i na elektrokola, segwaye nebo elektrické koloběžky. Vyplývá to ze změny směrnice, kterou navrhla Evropská komise. Na členských zemích však bude, zda dostanou tato vozítka výjimku. Česká asociace pojišťoven se obává, že se pojištění vztáhne i na elektroautíčka pro děti. Toto tvrzení však české zastoupení Evropské komise odmítá.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Marek

Změny Komise navrhla ve Směrnici o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel. 

„Oblast působnosti směrnice již zahrnuje i nové typy motorových vozidel, jako jsou elektrokola, segwaye či elektrické koloběžky. Používání těchto nových typů elektrických vozidel v dopravě může způsobovat dopravní nehody, jejichž poškozené je třeba chránit a urychleně odškodňovat,“ uvádí směrnice. Zároveň však dodává, že členské státy mohou udělit těmto dopravním prostředkům výjimku z povinnosti pojištění.

Co říká návrh směrnice

Povinnost získat povinné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, kterou směrnice stanovuje, vztahuje i na samořízená a částečně samořízená vozidla. Oblast působnosti směrnice zahrnuje i nové typy motorových vozidel, jako jsou elektrokola, segwaye či elektrické koloběžky. Používání těchto nových typů elektrických vozidel v dopravě může způsobovat dopravní nehody, jejichž poškozené je třeba chránit a urychleně odškodňovat. Stávající směrnice však členským státům rovněž dává pravomoc osvobodit taková vozidla od povinnosti mít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, uznají-li to za nutné. 

(Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice z 16. září 2009 o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontrole povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění. (V Bruselu dne 24.5.2018 )

O dětských autíčkách se směrnice nezmínila, podle výkladu České asociace pojišťoven se jich to však také týká, stejně jako různých podomácku vyrobených vozítek, která mohou působit vážnější škody. Asociace usiluje o vyjmutí nebo zmírnění této povinnosti v Česku.

„Podle této definice by se pak povinné ručení mělo vztahovat nově nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka, což vyvolá řadu komplikací zejména pro spotřebitele. Za český trh usilujeme o řešení, jež nám umožní tuto povinnost vyjmout nebo alespoň zmírnit,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

České zastoupení Evropské komise vyjádření asociace o tom, že EK navrhuje povinné ručení pro dětská autíčka, odmítá, informaci označilo za hoax neboli poplašnou zprávu.

„Žádné povinné ručení pro dětská autíčka či jiné hračky. Jde pouze o motorová či elektrická vozidla určená k přepravě,“ uvedlo české zastoupení EK.

Protože jde navíc o směrnici, mají členské státy možnost si samy stanovit jednotlivá opatření. V tomto případě mohou tedy i segway či elektrokolo z národní legislativy vyjmout. „Nikdo tedy Českou republiku nenutí, aby měla ve své legislativě, že třeba na elektrické golfové vozíky musíte mít povinné ručení. Stát ale musí zajistit, aby oběti, které například segway zraní, porazí nebo jim způsobí nějakou újmu, měly nárok na odškodnění ze strany státu, od národního garančního fondu,“ dodalo zastoupení.

Návrhem komise se bude nyní zabývat Evropský parlament a Rada EU. Povinným ručením by podle jejího vyjádření měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.

Další změnou, kterou směrnice přináší, je sjednocení potvrzení o jízdě bez nehody ve všech státech EU. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se například přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,“ uvedl ředitel asociace Jan Matoušek.

V Česku už právní ochrana existuje, směrnice je nadbytečná

Návrh EK má také zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech státech EU stejně.

Končí vám povinné ručení. Porovnejte si nabídky a ušetřete.

„Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,“ uvedla specialistka na pojištění motorových vozidel asociace Lucie Žulavská.

V České republice princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. 

„Také zajištění rovnosti všech občanů Evropské unie v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V České republice je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, takže tento problém u nás neexistuje. Nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ podotkla Žulavská.

„Některé pojišťovny už teď umí převést bonusy svých klientů ze Slovenska. Případné rozšíření o další členské státy vítáme. Spotřebitelům to přinese jednoznačné snížení nákladů při změně pobytu. Například se tak zkušený 40letý řidič nebude muset pojišťovat za podmínek, které by u nás dostal i úplný nováček,“ řekl ČTK specialista Chytrého Honzy Tomáš Čáp. 

Souhlasí také s rozšířením pojištění na další motorová vozidla, ale podle úvahy, jakou škodu mohou reálně způsobit. Například podle maximální rychlosti, hmotnosti a dalších parametrů. „Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdní,“ dodal.

Až bude směrnice schválena Evropskou radou a Parlamentem, bude právní předpis vydán v úředním věstníku EU a nabude účinnosti dvacátý den po jeho vydání. Směrnice má v tento okamžik stanovenu roční transpoziční lhůtu, v rámci kterém musí být zavedena do českého právního řádu. Je ale možné, že se lhůta se ještě v rámci legislativního procesu prodlouží.

Autoři: ,

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Česká ekonomika dál brzdí, oproti začátku roku roste polovičním tempem

Svařovna v nošovické továrně Hyundai

Česká ekonomika už druhé čtvrtletí po sobě šlape na brzdu. Od července do září meziročně zpomalila růst na 2,3...

Předražené IT systémy ministerstva práce, „sleva“ nakonec nebyla zadarmo

Bývalá ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová

Za ministryně práce Michaely Marksové proběhly tendry na systémy na výplatu dávek za stovky milionů. Vysoutěžená částka...

Ejpovický tunel zkrátí cestu z Plzně do Prahy o 11 minut, řekl šéf SŽDC

generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda v diskusním pořadu Rozstřel. (14. listopadu...

Nejdelší železniční tunel v Česku unese i vlaky jedoucí rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Ejpovický tunel bude první...

Najdete na iDNES.cz