Carrefour se chce podle vyjádření Durana soustředit na země, kde může být mezi první trojkou velkých obchodníků.
To v tuzemsku není, protože s tržbami kolem 11 miliard korun se drží na osmém místě.
"Uvidíme ve střednědobém horizontu, jestli můžeme v Česku výzvy, co jsme si dali, naplnit," uvedl Duran pro francouzský týdeník.
Na stejné lodi s Českem je i Slovensko či Švýcarsko a některé asijské země, kde patří Carrefour v konkurenci s ostatními obchodníky na spodní příčky.
Šéf Carrefouru pro Česko a Slovensko Dominique Clauet, který na své místo zasedl před rokem, možnost opuštění místního trhu odmítá. "Kategoricky dementuji jakékoli řeči, které jsou v protikladu s naší strategií rozvoje v Česku," uvedl v reakci na slova svého celosvětového šéfa.
Podle Claueta má ještě Carrefour šanci, aby se v Česku probojoval na vyšší příčky. "Snažíme se neustále rozšiřovat náš podíl na trhu, a to buď strategickou akvizicí, anebo účelnou expanzí, což je třeba případ nového obchodního centra Eden," dodal Clauet.
Zaujmutí předního místa na trhu by však stálo hodně peněz. "Možné to je, ale podle mě by tato investice v podobě akvizice jiných řetězců a drastických dotovaných slev byla prakticky nenávratná," říká Tomáš Krásný ze středoevropské centrály společnosti GfK, která se zabývá analýzami obchodního trhu.
Podle něj by se Carrefouru vrátily investice rychleji, pokud peníze investuje na jiných trzích, větších a méně zaplněných konkurencí než ten český.
Carrefour v tomto duchu postupoval už loni, kdy prodával své prodejny v zemích, kde není jedničkou, a naopak jinde posiloval. Prodal například supermarkety ve Španělsku, hypermarkety v Japonsku a Mexiku. Naopak v Polsku koupil od nizozemského Aholdu Hypernovy.
V Česku byl Carrefour podle posledních známých údajů za rok 2003 ve ztrátě 465 milionů korun. Ročně musí odepisovat investice do výstavby nových hypermarketů v řádu půl miliardy korun. Závislý je na půjčkách od mateřské společnosti.
Carrefour nemusí být jediná změna, která české zákazníky může čekat. "Od Prahy po Budapešť zuří zatím nejdrsnější cenová válka v novodobé historii a každý den prosakují zprávy o chystaných akvizicích o odchodu těch, kteří nedosáhli na první příčky žebříčku," říká Krásný.
I podle názoru obchodníků bude letošní rok rozhodující pro to, kdo vydrží a kdo odejde.
Takřka stoprocentní šance na setrvání dávají experti Makru, které je s více než 30 miliardami v tuzemsku podle tržeb první. Nicméně záměr stát se jedničkou na českém trhu už ohlásilo i Tesco, dnes až páté.
Válku mezi obchodníky rozpoutal hlavně příchod diskontu Lidl. Ten začal v Česku otevírat prodejny v roce 2003. Nemusí však být poslední. K možným novým adeptům se počítá hlavně německý diskont Aldi, který míří už na Slovensko, a americký řetězec Wal-Mart.
"Minimálně jeden z budoucích prodejů velkých řetězců v Česku by mohl skončit příchodem tohoto amerického gigantu," soudí Krásný. Wal-Mart už má několik let v tuzemsku registrovanou ochranou známku a vykoupením si před dvěma lety zajistil i adresu wal-mart.cz.