Čas divokého západu v hospodách je dávno pryč

  7:13aktualizováno  7:13
Není to tak dávno, co člověk přišel do lokálu, usedl ke stolu s ubrusem jedné značky, položil před sebe tácek propagující jiný pivovar a čekal. Hospodský však přinesl zcela jiné pivo. Časy, kdy si pivovary přetahovaly mezi sebou hostinské a dávaly jim desetitisíce korun, jsou už pryč.
Pivo

Pivo | foto: MF DNES

Miroslav Horníček byl vyhlášený milovník červeného vína. Když ale na své chalupě v Kytlici na Děčínsku přece jen dostal před rokem 1989 třeba po obědě chuť na pivo, bylo skoro jisté, že si otevře děčínského Kapitána, Admirála nebo Bukanýra.

Šance na výběr jiného piva tu v té době totiž byla mizivá. Děčínský pivovar nevydržel stejně jako mnoho jiných regionálních výrobců piva drtivý nástup nadnárodních koncernů a v roce 1997 své brány uzavřel. Ačkoli se traduje, že dobré pivo to zrovna nebylo, mnohým se po námořníku u kormidla na etiketě stýská. Mají však smůlu.

Kraj si mezi sebe rozdělily velké pivovary, jen tu a tam se mezi ně vklíní některý z jejich menších konkurentů. Získat nové hospody se pivovary snaží i dnes, i když "divoký západ", který tu při rozdělování trhu podle některých hostinských panoval v devadesátých letech, již pominul.

"Bylo to opravdu divoké, já jsem například měl v nabídce jednu velkou značku a musím říct, že způsob, jakým se mě snažili udržet, nebyl vždycky úplně podle pravidel. Nabízeli třeba statisíce korun na ruku nebo dodávání sudů nějakou dobu zadarmo. Víc vám ale neřeknu," uvedl majitel jedné restaurace na Chomutovsku, který si nepřeje uvést své jméno.

Na trhu je klidněji
Pivovary už se dnes chovají obezřetně. I proto, že zákon neumožňuje vyžadovat od hostinských exkluzivitu, tedy slib, že budou čepovat jedině jejich pivo.

"My jsme měli v minulosti kvůli tomu značné potíže s antimonopolním úřadem, takže si to striktně hlídáme," řekl třeba mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin. Stávalo se ale také to, že někteří majitelé restaurací pivovary podvedli. "Podepsali exkluzivitu, vzali peníze a pak stejně točili něco jiného," vzpomíná onen hostinský z Chomutovska.

Jak si vybral majitel...
Majitel ústecké restaurace U Kroupů Roman Vacek se s nemístným tlakem pivovarů nesetkal.

"Já jsem si vybral pivo, které chci točit, sám," říká. Dnes tu točí Prazdroj, Gambrinus a Velkopopovický Kozel. "Původně jsme měli Staropramen, teď jsme přešli pod Plzeň, má prostě větší výtoč," vysvětluje.

O jiných značkách neuvažoval, ačkoli třeba Zlatopramen či Březňák je levnější. Výběrem značky si chce udržet i skladbu klientely. "Přecejen Zlatopramen či Březňák pijí jiní lidé než Plzeň a Gambrinus," vysvětluje.

Zhruba jednou ročně jej osloví dealeři jiných pivovarů, o exkluzívních nabídkách či uplácení podle svých slov nic neví. Podle Vacka už je trh v kraji ale víceméně rozdělen, proto nejsou jejich návštěvy příliš časté. "Hospodští se většinou změnám brání, protože jejich klienti mají značku obvykle dost zažitou a je tu riziko, že by se změna nemusela vyplatit," zakončuje.

... a jak hosté
Přechod na Gambrinus si vyžádali například i zákazníci pivnice Bílý boxer v Děčíně. "Měl jsem desítku Staropramen, ale lidi po mně chtěli Gambrinus. A protože je stejně drahý jako Staropramen a přitom lepší, tak jsem je poslechl," uvádí majitel.

Většina pivovarů považuje za samozřejmost vybavit podniky sklenicemi s originálními etiketami, ubrusy, podtácky, někdy i výčepním zařízením. Ústecký Drinks Union, který vyrábí populární Zlatopramen a Březňák, se snaží o "své" hostinské pečovat i jinak.

"Třeba tak, že ty, kdo mají zájem, zdarma proškolíme v historii pivovarnictví, v technologii výroby piva či letos nově také v umění stolničení," uvádí prokurista společnosti Josef Vejlupek. Kromě toho také podle jeho slov hospodám nabízejí pomoc při pořádání majálesů či soutěží v kulečníku.

DALŠÍ ČLÁNKY O PIVU, VÍNU ČI KOKTEJLECH
NAJDETE NA NAPOJE.IDNES.CZ

Autoři:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...



Najdete na iDNES.cz