Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Češi mohou už osm let vybírat hotovost u pokladny. Ale nedělají to

  • 64
Češi si mohou díky službě cashback už osm let vybírat z platební karty peníze přímo v obchodě. Ačkoliv výběrů hotovosti v obchodech přibývá, služba zůstává stále jako doplňková. Karetní společnosti přiznávají, že cashback dostatečně nepropagovaly, jejich prioritou jsou totiž bezhotovostní platby.

Tento měsíc uplynulo osm let od okamžiku, kdy Češi dostali možnost vybrat si hotovost z platební karty i u pokladny v obchodě. Novinku mohli v říjnu 2006 využít klienti ČSOB nejprve ve třech prodejnách Albert a Hypernova, o měsíc později již v celé síti Aholdu čítající téměř tři stovky obchodů. Jako první však tuto službu představil řetězec s elektronikou Datart. „Nepravý“ cashback - výběr peněz bez vazby na nákup v určité minimální hodnotě - si vyzkoušeli už v létě toho roku zákazníci Datartu s úvěrovou kartou Cetelem.

Co je Cashback

Při nákupu nad 300 korun si může zákazník na pokladně obchodu, v restauraci nebo například na čerpací stanici ze své platební karty vybrat dalších až 1 500 korun v hotovosti. Za službu, která u nás byla představena na podzim 2006, se zpravidla nic neplatí

Od té doby přibylo bank i obchodníků, kteří tuto službu zákazníkům nabízejí. Výběr hotovosti už zdaleka neumožňují jen potravinářské řetězce, ale například i restaurace s rychlým občerstvením, lékárny, prodejny oděvů, síť drogerií nebo čerpacích stanic. Z pohledu na statistiky je však zřejmé, že cashback žádné terno není. Počet i objem transakcí sice rok od roku rostou, stále však jasně vede výběr hotovosti z bankomatů.

Důvod? Lidé mají i přes nálepky s logem služby na dveřích obchodů stále malé povědomí o tom, kde cashback funguje, a ještě si na něj úplně nezvykli. A v obchodě se pak může stát, že pokladní neví, jak hotovost vydat. „Cashback není nijak zásadně platebními systémy MasterCard a Visa promován,“ vysvětluje ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.

Cashback je hlavně pro místa bez bankomatů

Obě karetní společnosti přiznávají, že se reklamě na cashback příliš nevěnovaly. „Chtěli bychom víc vysvětlit pokladním a obchodníkům, jak s cashbackem pracovat,“ plánuje ředitel společnosti MasterCard pro ČR Miroslav Lukeš. „Nikdy neproběhla celostátní kampaň,“ přidává se Marcel Gajdoš, šéf české Visy. „Chceme se k tomu vrátit, je to jedna ze služeb, kterou bychom chtěli dál rozvíjet,“ doplňuje.

Zdroj blízký karetním firmám však dodává, že oficiálně sice propagovat cashback chtějí, zároveň však mají spoustu jiných priorit, jako jsou bezkontaktní, mobilní a digitální platby, využití karet v dopravě apod. A hotovost je tedy pro ně hlavním konkurentem.

Navíc s rostoucím počtem vydaných bezkontaktních karet a terminálů, které je umějí přečíst, si lidé zvykají platit bezhotovostně i menší částky, což zájem o službu dál podlamuje. „Cashback má svoje opodstatnění zejména v zemích a regionech s nízkou penetrací platebních terminálů a bankomatů,“ míní mluvčí České spořitelny Marek Pšeničný.

To potvrzuje i Lenka Svobodová, mluvčí společnosti Čepro provozující síť benzinek EuroOil. „Důvodem využívání služby je pozice našich čerpacích stanic, naprostá většina našich provozoven se nachází v regionech dále od hlavních silničních tahů, kde často malé obchody berou jen hotovost a kde je méně příležitostí využít bankomat,“ vysvětluje. 

Jak Češi dostávají peníze

Cashback
Počet transakcíObjem transakcí (v mil. Kč)Průměrný výběr (v Kč)
2009105 419115,981100
2010245 122290,441185
2011365 925429,311173
2012480 452555,881157
2013593 179674,621137
Výběry z bankomatů
Počet transakcíObjem transakcí (v mil. Kč)Průměrný výběr (v Kč)
2009166 703 439610 956,303665
2010168 344 160619 490,743680
2011174 271 751644 452,763698
2012179 521 237654 748,193647
2013182 469 036664 252,223640
.