Časy, kdy čerpadel přibývalo, pomalu končí

aktualizováno 
P r a h a (ven) - Kolem domácích silnic stále přibývá benzinových pump. Nic na tom zatím nemění ani fakt, že klesá spotřeba pohonných hmot a benzin i nafta se kvůli zvyšování spotřebních daní a růstu cen ropy stále zdražují. Podle statistik je v tuzemsku již přes osmnáct set čerpacích stanic.
Některé odhady hovoří již dokonce o dvou tisících pump. Domácí motoristé se tak mohou těšit z nejhustší sítě čerpacích stanic ze zemí střední Evropy.
Odborníci však upozorňují, že chvíle, kdy stanice stále přibývaly, končí. Trh se totiž přiblížil ke své hranici. "Myslím, že v tuto chvíli už není příliš prostoru pro další nárůst," říká vedoucí provozu čerpacích stanic OMV Martin Král. Více příležitostí k natankování znamená vedle pohodlí pro řidiče i těžší život prodejců. Sílící konkurence jim stlačila zisky, klesá i spotřeba pohonných hmot.
Proto se pumpaři stále častěji snaží nabídku zákazníkům rozšířit také o mycí linky či obchody.
Drobní provozovatelé stanic se zatím o budoucnost neobávají, odborníci však míní, že je postupně pohltí velké pumpařské sítě.
"Většina pump nyní ročně prodá méně než dva miliony litrů, což je pod hranicí rentability a nelze to dlouhodobě vydržet," domnívá se Král. I přesto se zatím menší firmy, které provozují třeba jen jednu čerpací stanici, budoucnosti neobávají. "Postavil jsem menší pumpu, abych neměl příliš velké režijní náklady. Provoz je životaschopný a stanice si na sebe vydělá," tvrdí Radim Brunclík, majitel firmy Gás-Plus, jíž patří jedno čerpadlo na Táborsku s denním odbytem kolem tří tisíc litrů. "Pokud firmy nejsou přeúvěrované, mají šanci se na trhu udržet," dodává jednatel společnosti CV Petrol Václav Cihelka.
Malé firmy provozující benzinové pumpy však stále častěji pohlcují velké společnosti. "Dříve stačilo mít deset pump, nyní je jich pro rozumné hospodaření potřeba třicet," soudí Pavel Brzobohatý, provozní ředitel společnosti Petra.
Například OMV, které získalo dvě menší sítě Seta a Rokas, v říjnu 1998 odkoupilo čerpací stanice BP a ke konci loňského roku již vlastnilo téměř stovku pump.
Obdobně se trh koncentruje i v sousedním Německu, kde počet čerpacích stanic dlouhodobě klesá.
V současné době je evidováno přes 16 600 pump, což je ve srovnání s počátkem devadesátých let asi o čtrnáct procent méně. "Množství paliva prodaného u jedné pumpy naopak roste. U velkých stanic se běžně prodá přes 15 milionů litrů ročně, na dálnicích ještě více," říká Detlef Brandenburg, mluvčí německé centrály Aralu.
Přetahování o zákazníky rovněž tuzemským prodejcům neumožňuje zvyšovat marže. Ty se podle jejich vyjádření pohybují okolo třiceti haléřů na litr a představují jedno až 1,5 procenta z konečné ceny. O mnoho více na pohonných hmotách nelze vydělat ani v Německu. "Na jednom prodaném litru se vydělává okolo tří feniků, což jsou necelá dvě procenta," uvedl Brandenburg.
Právě menší zisky z prodeje benzinu způsobily rozvoj doprovodných služeb. Každá čtvrtá pumpa v zemi má dnes zároveň i myčku, výjimkou nejsou ani obchody s potravinami či drogistickým zbožím, které stojí u 45 procent stanic. "Příjmy z těchto přidružených obchodů rostou i v této době, kdy maloobchod v České republice klesá či stagnuje," tvrdí Martin Král. Podle něho se u plně vybavené pumpy podílejí na výnosech třetinou pohonné hmoty, třetinou obchod s dalším zbožím a třetinou mycí linky a doprovodné služby. "Přitom na obratu se podílejí paliva zhruba devadesáti procenty," dodává Král. Pro výdělky německých pumpařů jsou obchůdky ještě významnější. "Na paliva připadá jen asi čtvrtina a 41 procent výnosů tvoří obchody," říká Brandenburg. V Německu i v Rakousku mají navíc prodejny u benzinových pump významnou přednost. Na rozdíl od tamních supermarketů jsou otevřeny i přes víkend.
Autor:


Témata: Daně, OMV, Příjem, Ropa, Zisk

Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Kdepak první republika, nejlíp se mají Češi dnes, tvrdí studie

Prezident T. G. Masaryk v doprovodu předsedy vlády Antonína Švehly přicházejí...

Život v Československu ve dvacátých letech 20. století bývá často idealizován. V mnoha ohledech byl však výrazně horší...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...



Najdete na iDNES.cz