Železniční dopravce ČD Cargo.

Železniční dopravce ČD Cargo. | foto: ČD Cargo

Stát se snaží zachránit ČD Cargo, dá mu půlmiliardovou slevu

  • 130
Dlouhodobé finanční potíže státního nákladního dopravce ČD Cargo mohou vést nejen k jeho krachu, ale také k přesunu 30 milionů tun zboží ze železnic na silnice. Dopravce má nyní zachránit půlmiliardová sleva. Kdo ji však zaplatí, není jisté.

Ministerstvo dopravy a České dráhy s jejich odboráři se blíží dohodě o tom, jak zachránit ztrátového železničního nákladního dopravce ČD Cargo, který patří pod státní České dráhy. Dostane slevu na přepravu jednoho druhu zásilek.

Záchrana však nebude zadarmo: hraje se o částku zhruba 450 milionů korun, kterou bude muset buď ministerstvo dopravy napumpovat do státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), nebo je SŽDC někde ušetří. Správci tratí totiž tyto příjmy kvůli poskytnutí slevy za použití kolejí při jízdách nákladních vlaků s takzvanými vozovými zásilkami vypadnou.

Pro ČD Cargo jde o ztrátové podnikání, které však současně brání tomu, aby se dostalo na silnice zhruba třicet milionů tun zboží, které se vozí po kolejích. O krok blíž k dohodě je po pondělním jednání tripartity. "Pravidla se musí ještě nastavit tak, aby nešlo o veřejnou podporu," upozornil Radek Nekola, člen dozorčí rady ČD Cargo a místopředseda Odborového sdružení železničářů.

Nikdo jiný ze soukromých dopravců se víceméně tomuto byznysu nevěnuje, protože není lukrativní. Slevy za dopravní cestu prosazují právě odboráři. "Myslím, že pro vozové zásilky je nutné, aby byl poplatek za dopravní cestu nulový," uvedl už loni v prosinci v rozhovoru pro MF DNES Nekola.

Železnice je oproti silniční dopravě znevýhodněna

Sleva má ČD Cargo umožnit, aby se ztráty na vozových zásilkách snížily a pokryl je zisk z lukrativnější přepravy ucelených vlaků. Není však jasné, o jak trvalé řešení může jít. ČD Cargo bude ve čtvrtek projednávat nový podnikatelský plán na letošní rok, který už zahrnuje i možnou slevu. "Pracujeme na tom. Není nic ze strany státu přislíbeno, ale je zájem udržet celý systém v chodu," říká šéf celých drah i ČD Cargo Petr Žaluda.

Podle něj je nutné, aby došlo k narovnání podmínek pro železnici se silniční dopravou. Její znevýhodnění oproti silnici je u řady komodit dlouhodobou realitou. Zatímco kamiony platí mýto jen na některých úsecích, vlaky v celé síti. Vozové zásilky jsou přitom v přímé konkurenci s kamiony – jde v podstatě o náklady převážené většinou po jednotlivých vagonech. Stát má se slevami na "mýtném", jak se dají poplatky za použití kolejí nazvat, zkušenosti. Po vzoru jiných zemí slevuje na poplatcích častým "zákazníkům" silničního mýtného systému.

Ministerstvo dopravy zatím k jednání mluví spíše neurčitě. "Ministerstvo bude s partnery dále hledat řešení. Je přitom jednoznačným zájmem státu, aby se nákladní doprava nepřesunovala masivně ze železnice na silnici. Takový vývoj je nežádoucí jak z ekologických, tak z dopravních ohledů," prohlásil mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ze ztrát může dopravci pomoct i propouštění

Jasné není ani to, odkud se necelé půl miliardy na slevu vezme. Podle jedné z verzí by měl pomoci zalepit díru v rozpočtu SŽDC Státní fond dopravní infrastruktury. Ve hře jsou i úspory SŽDC. "Nepočítáme s tím, že bychom měli nést nějaké náklady," říká náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Politici se situací ve státní firmě začali zabývat až loni v závěru roku poté, co vyšlo najevo ztrátové hospodaření dopravce.

Sleva je jedním ze způsobů, jak pomoci ČD Cargo dostat se ze ztrát. Ve hře je navíc i propouštění zhruba 2 500 zaměstnanců nebo sešrotování téměř desítky tisíc nákladních vagonů. Hospodaření firmy loni skončilo zhruba čtvrtmiliardovou provozní ztrátou, účetní výsledek skončí kvůli velkým rezervám a dalším operacím v minusu kolem dvou miliard korun.