Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČD Cargo chce od správců kolejí platit výluky, jde o desítky milionů

  2:49aktualizováno  2:49
Mezi Správou železniční dopravní cesty a nákladním dopravcem ČD Cargo se kvůli neplánovaným výlukám na české železnici schyluje k dalšímu soudnímu sporu o stamiliony korun. Podle ČD Cargo zvyšují výluky náklady na přepravu zboží.

Ve vzduchu visí soudní spor o stamiliony mezi SŽDC a ČD Cargo | foto: ČD Cargo

Peníze za vzniklou škodu si ČD Cargo strhává z poplatků, jež má platit rovněž státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která má v Česku na starost provoz a údržbu drtivé většiny železničních tratí.

Nejde o malou částku, ve hře je už zhruba 150 milionů korun a suma každým dnem narůstá. Obě státní organizace se také delší dobu soudí o více než čtvrt miliardy za nezaplacenou elektřinu na pohon lokomotiv.

ČD Cargo tvrdí, že jde o peníze, které znamenají náklady navíc kvůli tomu, že SŽDC neplánovaně uzavře některé tratě a nákladní vlaky je pak musí objíždět mnohem delší trasou.

"Propočtem si vyčíslujeme škody, které nám neplánovanými výlukami vznikají. Jde hlavně o náklady za ujeté kilometry navíc," potvrdil předseda představenstva Gustav Slamečka. SŽDC však propočty rozporuje.

Firma chce peníze za tři roky dozadu

Takzvané vícenáklady za výluky si začalo ČD Cargo účtovat už v roce 2008 za šéfování Josefa Bazaly, který z firmy odešel nedobrovolně loni v červnu. Zavedený systém obhajuje. "Všechny vícenáklady, které vznikly, jsou doložitelné. SŽDC by za takové škody měla nést zodpovědnost," tvrdí Bazala.

Podle Tomáše Drvoty ze SŽDC je ČD Cargo jediným dopravcem, který po nich požaduje takové slevy. Potvrdil, že jde o spor, jenž se vleče už od roku 2008. Smlouva mezi oběma stranami prý počítá i se sankcemi v neprospěch SŽDC, například při prodloužení plánované výluky. Ne však s náklady za ujeté kilometry navíc.

"S touto snahou (účtování vícenákladů, pozn. red.) SŽDC zásadně nesouhlasí. Už jen z toho důvodu, že vícenáklady ČD Cargo uplatňuje i za období, kdy pod SŽDC ani výluková činnost nepatřila," tvrdí Drvota.

Na mysli tím má neplánované výluky, ke kterým obvykle dochází při nečekaném zhoršení stavu tratí. Nedávná nehoda u Vyškova a následná kontrola většiny tratí ukázala, že údržba byla na řadě míst značně zanedbaná. Kvůli tomu musí vlaky na řadě míst jezdit podstatně pomaleji, než je běžné.

ČD Cargo nechtělo drahou elektřinu od SŽDC

Mezi SŽDC a ČD Cargo běží současně i další soudní spor o 286 milionů korun za spotřebovanou elektřinu. ČD Cargo totiž odmítlo nakupovat ještě za dob šéfování Josefa Bazaly proud od SŽDC za její ceny a místo toho si vysoutěžily vlastního, levnějšího dodavatele.

Správce kolejí totiž ceny elektřiny nasmlouval ještě před krizí, ČD Cargo si naopak začalo proud nakupovat už během krize, a tedy levněji.

SŽDC se hájí tím, že v roce 2008 nikdo z analytiků nepředpovídal propad cen, a proto uzavřela v době rostoucích cen elektřiny na první pohled výhodnou smlouvu. SŽDC nakonec poslala ČD Cargo před soud, ale ten zatím ještě celý případ nezačal řešit.

Pokud by ČD Cargo prohrálo oba spory, byl by to pro firmu nemalý zásek do rozpočtu, v součtu by šlo o téměř půl miliardy korun. Letos je zatím firma za první pololetí zhruba padesát milionů v plusu.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Fatra chystá obří investice. Proslavily ji hračky, ale živí ji stavební materiály

Hračky Fatra slaví u zákazníků znovu úspěch.

Nafukovací slon, buvol či indiánská kanoe z­ Fatry Napajedla nechyběli před revolucí u­ žádného rybníka. Hračky firmě...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol

ofo, čínský bikesharingový startup, funguje nově v Praze 7. S rozjezdem zde jim...

Sdílení kol dává smysl až ve chvíli, kdy bude bicyklů v ulicích hodně. Společnost Ofo ale nechce dopustit, aby v Praze...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.