Ve vzduchu visí soudní spor o stamiliony mezi SŽDC a ČD Cargo

Ve vzduchu visí soudní spor o stamiliony mezi SŽDC a ČD Cargo | foto: ČD Cargo

ČD Cargo chce od správců kolejí platit výluky, jde o desítky milionů

  • 11
Mezi Správou železniční dopravní cesty a nákladním dopravcem ČD Cargo se kvůli neplánovaným výlukám na české železnici schyluje k dalšímu soudnímu sporu o stamiliony korun. Podle ČD Cargo zvyšují výluky náklady na přepravu zboží.

Peníze za vzniklou škodu si ČD Cargo strhává z poplatků, jež má platit rovněž státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která má v Česku na starost provoz a údržbu drtivé většiny železničních tratí.

Nejde o malou částku, ve hře je už zhruba 150 milionů korun a suma každým dnem narůstá. Obě státní organizace se také delší dobu soudí o více než čtvrt miliardy za nezaplacenou elektřinu na pohon lokomotiv.

ČD Cargo tvrdí, že jde o peníze, které znamenají náklady navíc kvůli tomu, že SŽDC neplánovaně uzavře některé tratě a nákladní vlaky je pak musí objíždět mnohem delší trasou.

"Propočtem si vyčíslujeme škody, které nám neplánovanými výlukami vznikají. Jde hlavně o náklady za ujeté kilometry navíc," potvrdil předseda představenstva Gustav Slamečka. SŽDC však propočty rozporuje.

Firma chce peníze za tři roky dozadu

Takzvané vícenáklady za výluky si začalo ČD Cargo účtovat už v roce 2008 za šéfování Josefa Bazaly, který z firmy odešel nedobrovolně loni v červnu. Zavedený systém obhajuje. "Všechny vícenáklady, které vznikly, jsou doložitelné. SŽDC by za takové škody měla nést zodpovědnost," tvrdí Bazala.

Podle Tomáše Drvoty ze SŽDC je ČD Cargo jediným dopravcem, který po nich požaduje takové slevy. Potvrdil, že jde o spor, jenž se vleče už od roku 2008. Smlouva mezi oběma stranami prý počítá i se sankcemi v neprospěch SŽDC, například při prodloužení plánované výluky. Ne však s náklady za ujeté kilometry navíc.

"S touto snahou (účtování vícenákladů, pozn. red.) SŽDC zásadně nesouhlasí. Už jen z toho důvodu, že vícenáklady ČD Cargo uplatňuje i za období, kdy pod SŽDC ani výluková činnost nepatřila," tvrdí Drvota.

Na mysli tím má neplánované výluky, ke kterým obvykle dochází při nečekaném zhoršení stavu tratí. Nedávná nehoda u Vyškova a následná kontrola většiny tratí ukázala, že údržba byla na řadě míst značně zanedbaná. Kvůli tomu musí vlaky na řadě míst jezdit podstatně pomaleji, než je běžné.

ČD Cargo nechtělo drahou elektřinu od SŽDC

Mezi SŽDC a ČD Cargo běží současně i další soudní spor o 286 milionů korun za spotřebovanou elektřinu. ČD Cargo totiž odmítlo nakupovat ještě za dob šéfování Josefa Bazaly proud od SŽDC za její ceny a místo toho si vysoutěžily vlastního, levnějšího dodavatele.

Správce kolejí totiž ceny elektřiny nasmlouval ještě před krizí, ČD Cargo si naopak začalo proud nakupovat už během krize, a tedy levněji.

SŽDC se hájí tím, že v roce 2008 nikdo z analytiků nepředpovídal propad cen, a proto uzavřela v době rostoucích cen elektřiny na první pohled výhodnou smlouvu. SŽDC nakonec poslala ČD Cargo před soud, ale ten zatím ještě celý případ nezačal řešit.

Pokud by ČD Cargo prohrálo oba spory, byl by to pro firmu nemalý zásek do rozpočtu, v součtu by šlo o téměř půl miliardy korun. Letos je zatím firma za první pololetí zhruba padesát milionů v plusu.