Pro železničního nákladního dopravce, který je dceřinou firmou státem vlastněných Českých drah, však taková fakta nejsou překážkou.
Společnost v soutěži na leasing, který má ČD Cargo přinést peníze na nákup dalších vagonů, porazila dva konkurenty: Finrail a Railco. I jejich historie je pozoruhodná: Railco vzniklo teprve loni v listopadu a jeho majitelé sídlí v kanceláři v Londýně, Finrail patří výrobci nákladních vagonů Lostr a založen byl loni v prosinci. Tedy až poté, co ČD Cargo soutěž vyhlásily. To se stalo na konci října.
Společnost ING Lease, která měla dosud u ČD Cargo na leasing takřka monopol, se do této soutěže ani nepřihlásila. ČD Cargo na vítězi soutěže nevidí nic závadného. "Uvedená společnost splnila všechny kvalifikační předpoklady požadované v rámci zadávací dokumentace zakázky i všechny náležitosti ve smyslu zákona o veřejných zakázkách," uvedl mluvčí dopravce Zdeněk Větrovec.
Vznikli jsme účelově, přiznává Financial Found
Dozorčí rada podniku se dosud touto zakázkou nezabývala. "Detaily neznám, budeme o ní jednat na příštím zasedání," uvedl šéf dozorčí rady a poslanec ODS Oldřich Vojíř.
Financial Found, která v obchodním rejstříku o svém hospodaření vůbec neinformuje, už peníze za vagony zaplatila. Předseda představenstva společnosti Miroslav Golč upozornil, že jde o firmu s akciemi na majitele, a proto nemůže říct, kdo za ní stojí. "Jedná se o společnost účelově zřízenou pro jednorázovou finanční operaci," sdělil Golč.
Firma podle Golče neměla "nepřekonatelné obtíže" se zajištěním peněz na nákup vozů. Golč ujišťuje, že jsou ve vedení firmy lidé s rozsáhlými zkušenostmi s provozováním finanční činnosti. Sám 72letý Golč byl v minulosti podle obchodního rejstříku předsedou Bytového družstva 650 a aktuálně sedí také ve vedení firmy Rail Invest, která sídlí na stejné adrese jako Financial Found.
Obě firmy spojuje kromě sídla ještě osoba Dany Magulákové, která je členkou představenstev obou subjektů. Třetí židli v představenstvu Financial Found obsadila 22letá Lucie Wronová. Ta v žádné další firmě nepůsobí.
Peníze půjdou na nákup nových vlaků
ČD Cargo prodaly dohromady 1145 nákladních vozů, jejichž cena podle znaleckého posudku činila 1,16 miliardy korun. Nový majitel vagonů je bude mít zaplacené za necelých deset let. Ročně ČD Cargo odvedou za pronájem 121,5 milionu korun. Po skončení smlouvy budou vagóny převedené zpět na ČD Cargo.
"Za leasingový pronájem vynaložíme méně prostředků, než bylo původně předpokládáno," dodal Větrovec. Podle něj je nabídka s ročním úrokem 6,3 procenta výhodnější než aktuální nabídky na leasingovém trhu.
Ostravská firma získala celkem šest různých typů nákladních vagonů, například vozy na přepravu uhlí nebo cisterny. Kromě jedné kategorie s průměrným věkem sedm let jde o vozy, které nakupovaly dráhy v průměru před 28 lety, velkou část však poměrně nedávno modernizovaly.
V celkovém počtu vagonů jde o poměrně zanedbatelnou položku: ČD Cargo jich vlastní dohromady 23 tisíc. Další podobné transakce podle Větrovce už firma neplánuje. Peníze z prodeje vagonů chtějí ČD Cargo použít na nákup nových vozů a lokomotiv ještě v letošním roce.
Prodeje majetku státních firem neprůhledným firmám nejsou novinkou. Dosud největším obchodem byl prodej nákladního terminálu ČSA firmě Skyport, která sídlila v panelovém bytě a měla nejasné majitele, za tři čtvrtě miliardy korun. Skyport dnes vlastní podle rejstříku firma Central European Handling, patřící šéfovi Skyportu Kamilu Slavíkovi.