Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČD odřízly Babitron, web o zpoždění se ale zase rozjede

  11:07aktualizováno  11:07
Cestující po železnici přišli minulý týden o užitečnou pomůcku. České dráhy zablokovaly populární webové aplikaci Babitron přístup k datům o zpoždění vlaků. Vlna rozhořčených hlasů ale následně přivedla obě strany ke kompromisní dohodě - aplikace by měla na internetu v upravené podobě znovu ožít.

Přehledná data o zpoždění by měla být brzy opět k dispozici. | foto: Jan MarkovičiDNES.cz

V čem byl problém? Data o zpožděních jsou veřejně dostupná na stránkách ČD, v aplikaci on-line poloha vlaku. Babitron byl naprogramovaný tak, že data průběžně stahoval a zpracovával do dlouhodobých tabulek. Aktuální situaci zobrazoval na mapě. - najdete zde

Podle Českých drah ale aplikace neúměrně zatěžovala servery ČD a způsobovala horší dostupnost pro ostatní uživatele.

„Dosavadním způsobem stahování dat pro systém Babitron docházelo k neúměrnému zatěžování systému ČD a webové aplikace. ČD službu poskytují primárně pro individuální dotazy cestující veřejnosti na zjištění polohy a včasnosti konkrétního spoje. Právě obrovské množství automatizovaných dotazů pro získání dat snižovalo funkčnost služby,“ uvedl mluvčí drah Aleš Ondrůj.

ČD proto minulý týden zablokovaly Babitronu data a ten tak „zamrzl“ na stavu z 11. července, 19:50 hodin.

Prakticky vzápětí se na webu začaly objevovat negativní reakce, rozhořčení čtenáři začali psát i do redakce iDNES.cz.

„Je to vynikající služba pro cestující, protože si zde můžete prohlédnout přehled zpoždění jednotlivých vlaků za poslední 2 týdny, zobrazit aktuální stav provozu na sítí ČD a podobně. Tato skvělá pomůcka je výborná zejména při plánování cest - můžete si například ověřit, do jaké míry se lze spolehnout na přestupy ve vámi zvolené trase. Bohužel tato služba nebyla Českým drahám zřejmě pro chuti,“ posteskl si v e-mailu redakci Robert Janků z Ostravy.

„Super stránky, které mně i mým kamarádům párkrát pomohly lépe zorganizovat cestu, ušetřily čas, nervy a v neposlední řadě i peníze (příplatky na zpožděné EC). Kamarádi se vždy divili, jak to, že vím, jaké budeme mít kde zpoždění a co nám ujede a co ne... Já si teď skoro nedovedu představit, jak budu plánovat delší cesty po republice,“ přidal se v diskusi na stránkách Babitronu uživatel pod přezdívkou Space.

Cestujícím ale svitla naděje. Na pondělní schůzce se provozovatel Babitronu Robert Babilon dohodl se zástupci drah na kompromisním řešení.

„Jsem přesvědčen, že provozováním Babitronu jsem neporušil žádný zákon, stejně tak ČD neporušily zákony tím, že znemožnily mé aplikaci stahovat jejich data. Jsem rád, že jsme se sešli a dospěli ke kompromisu, který podle mého názoru bude dostatečný pro cestující při plánování svých cest. Spokojen budu, až se tento návrh podaří prosadit ve vedení ČD,“ uvedl Robert Babilon.

Podle Aleše Ondrůje z ČD by nové řešení mělo být užitečné při plánování cesty a na druhé straně nezatěžovat informační systém Českých drah. „Součástí dalších jednání budou i úvahy o možném využití expertních zkušeností z práce systému Babitron pro další zlepšení informovanosti cestujících,“ dodal Ondrůj.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.