Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Babiš vyslyšel Jančurovy prosby, vložil se do jeho sporu o rychlíky

  • 237
České dráhy přišly o jistotu, že bez soutěže získají na deset let provoz na rychlíkové lince R13 mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí. Po nátlaku majitele RegioJetu Radima Jančury se do problému vložil i ministr financí Andrej Babiš.

Babiš si v úterý pozval na jednání ministra dopravy Dana Ťoka, šéfa Českých drah Pavla Krtka a právě Jančuru. Ten ostře kritizoval plán ministerstva dopravy uzavřít na provoz linky R13 smlouvu na deset let bez jakékoliv soutěže.

Zatímco ještě v pondělí se taková smlouva zdála jistá, po schůzce se objevila nová možnost: uzavřít smlouvu a do konce roku 2017 vybrat v otevřené soutěži dopravce, který vlaky bude provozovat.

Stát chtěl smlouvu napřímo uzavřít kvůli tomu, aby České dráhy mohly použít na nákup jednotek InterPanter od Škody Transportation evropské dotace. V praxi se tak může stát, že po dvou letech provozu jednotky Českých drah převezme někdo jiný a bude s nimi jezdit.

„Všechny zúčastněné strany se shodly na tom, že jde o řešení, které na jedné straně umožní vyčerpání připravených evropských fondů a na straně druhé zajistí transparentní férovou soutěž, lepší cenu a podmínky pro daňové poplatníky a cestující,“ uvedl RegioJet v tiskové zprávě po jednání. Podle Jančury jde o nejbezpečnější postup při čerpání evropských fondů tak, aby nebylo napadeno jejich čerpání a prostředky ve výši 1,1 miliardy Kč se nemusely vracet.

„Ministr dopravy Dan Ťok na schůzce slíbil, že ministerstvo tuto variantu prověří. Nejde ale zatím o uzavřenou věc. Musíme ověřit, zda tento postup umožňují dotační pravidla programu na pořízení nových vozidel,“ řekl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold. Podle něj záleží také na postoji dalších smluvních stran, kterými jsou v tomto případě České dráhy, ale i Jihomoravský kraj, který by vlaky využíval na svoje posilové spoje.

České dráhy označily tiskovou zprávu RegioJetu za nepravdivou. „Nedošlo k uzavření žádné dohody, zmíněná varianta je jen návrhem společnosti RegioJet, který však nebyl akceptován. Přímé zadání smlouvy na provozování železniční osobní přepravy v závazku veřejné služby je plně v souladu s unijními předpisy i českými zákony,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. .

Jančura proti záměru uzavřít smlouvu bez soutěže ostře protestoval. Ministerstvu už dříve podal nabídku na převzetí této linky za nižší cenu, než jezdí České dráhy, ministerstvo ale ani ní nereagovalo. Jančura v boji proti smlouvě využil svého dobrého kontaktu na Andreje Babiše. Podporoval ho ve volbách, jeho autobusy vozily i reklamu na hnutí ANO.

Chystá se prodloužení smluv s ČD na další rychlíkové linky

Stát chystá s Českými drahami smlouvu ještě na dvě rychlíkové linky Plzeň – Most a Pardubice – Liberec. Stát na tyto tratě uzavřel roční smlouvy, teď je chce znovu prodloužit.

Zatím není jasné, kolik za provoz Českým drahám zaplatí. „O výši kompenzace se ještě jedná, v případě uzavření smlouvy budou základní ekonomické ukazatele zveřejněny,“ řekl Neřold.

Už loni se pokusil do plánu na prodloužení smlouvy „vloupat“ dopravce Arriva, patřící pod německý koncern Deutsche Bahn. Na trati Plzeň – Most nabídl nižší ceny než České dráhy, které nakonec musely také zlevnit. Stát ale kvůli údajné chybě v nabídce zadal zakázku ČD.

Prodloužení smluv má být pouze dočasné. Obě tratě mají v příštích letech projít veřejnou soutěží: tendr na Plzeň – Most už běží, trať Pardubice – Liberec se má začít soutěžit ještě letos.

První tendr úspěšně zdržují České dráhy, přestože ministerstvo dopravy, jejich stoprocentní akcionář, s takovým postupem nesouhlasí. „S námitkami ČD se neztotožňujeme,“ potvrdil Neřold.